onsdag 11 december 2013

Kycklingsoppa

Jag hann knappt vakna idag (i o f s sov jag väldigt länge :D) och äta frukost innan Andreas kom hem (han hade varit uppe tidigare och åkt och skådat lite) och vi skulle åka och handla. Nu är skåpen fyllda med allt möjligt ätbart inför jul :). 
Sen var vi iväg på hemligt tomteuppdrag. Efter det åkte vi till mormor med en pizza och lite andra ärenden, och så hem bara för att Andreas skulle stanna där, och barnen skulle åka vidare med mig - Petter skulle till pappa, Johanna skulle till ICA och hämta ut ett paket.
Väl hemma igen körde jag igång med maten, medan jag ändå stod på benen :). 

Det blev kycklingsoppa idag! Soppa är nog den tacksammaste maten. Det kan gå blixtsnabbt, och man kan göra av med lite halvledsna grönsaker i kylskåpet :) Soppan jag gjorde idag var en stundens ingivelse. Men den blev god, och jag gjorde ungefär såhär: 

Kycklingsoppa

3 kycklingfiléer
2 små rödlökar
15 cm purjolök
2 morötter
½ röd paprika
½ gul paprika
1,5 l vatten
lite äggnudlar
2 hönsbuljongtärningar
1-2 tsk sambal oelek
lite matolja
persilja
timjan
salt & peppar

Strimla kycklingfiléerna fint, bryn dem i stekpanna, salta och peppra. 
Hacka alla grönsaker fint, fräs i lite olja i en stor gryta.
När grönsakerna är mjuka, häll i vattnet och buljongtärningarna och krydda med sambal, hackad persilja samt timjan.
Låt sjuda en stund, lägg sedan i nudlarna. Sjud tills nudlarna är mjuka, sedan tillsätts kycklingen.
Smaka av med salt och peppar.
Klart! :)

Jag serverade soppan med varma mackor - vanligt rostbröd som smöras och läggs ost på, krydda med oregano. In i ugnen, 225 grader, några minuter. 



Men NU...nu orkar jag inte med mer grejande. Nu är det kvällen. Snart börjar Bonde söker fru, jag har köpt nytt te och har dessutom lite mörk choklad i skåpet. Jag är nöjd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar