söndag 1 december 2013

Första advent

I förmiddags när jag vaknade var Andreas redan iväg och fågelskådade med en vän. Jag skulle "bara" fixa lite adventsfix, och jag skulle "bara" baka lite lussekatter. 
Men så insåg jag att jag behövde smör och socker. Och så fanns det inte tillräckligt med adventsstjärnor - jag rotade överallt men hittade inte? Jag har för mig att en del var trasigt när jag tog ner det i fjol, så det behövdes väl nytt då. Så jag skulle "bara" åka och tjacka det också.
Och så lös inte mina elljusstakar, så jag skulle "bara" köpa nya ljus också.

Och till lilla fönstret i hallen behövde jag en sån fin ljuskula, batteridriven. Så det skulle jag "bara" köpa också.
Och ja just det ja - blockljus till adventsljusstaken! Jaja, jag får "bara" tjacka det med. 

Och så glömde jag alldeles att jag inte är kry. Jag bara åkte iväg. Först till Karlssons - där var det 25% rabatt på all adventsbelysning, så jag köpte stjärnor och ljuskula. Och så hittade jag extraljus till elljusstakarna - men shit så dyrt, 25 pix för tre ljus?? Och jag behövde många. Jaja, vad skulle man göra. Jag anade att det skulle vara slut på sånt överallt så jag köpte dem. Men blockljusen kostade nästan 30 pix styck, och där gick gränsen. Vita blockljus finns ju överallt, tänkte jag. 

Och så vidare till Jysk. Där var det visst också rea, och nog behövde jag en stjärna till, så det köpte jag. Men vita blockljus fanns inga.
Vidare till Willys. Inga blockljus whatsoever. Men smör och socker, jodå. Och en flaska blåbärs- och lingonglögg, Dufvenkrooks :). Najs! Och tre vita hyacinter. Och så hittade jag extraljus till elljusstakarna - sånt som jag betalade en förmögenhet för på Karlssons! På Willys kostade de bara nio spänn för tre.....*gah*

Och så vidare till Ö&B. Inte ett enda vitt blockljus där heller. 

Och överallt var det folk, och jag var så trött vid det här laget så jag nästan grät. 

Så jag ringde Andreas och bad honom. "Fyra vita blockljus, mellanstora! Kan inte du köpa det...". Jadå, det skulle han. 

Så åkte jag hem. Snart kom Andreas också, dock utan blockljus. Men han skulle åka och köpa dem sen.

Och jag var så trött så jag gick och la mig. Och somnade. Sova är ju min nya hobby. Och jag var så trött så jag tänkte innan jag somnade att nä, jag skiter i advent. Screw lussebullar, tänkte jag. Och så slocknade jag.

Men när jag vaknade satte jag igång med baket ändå :). Finfina lussebullar blev det, med löjligt mycket saffran i!



Under tiden som de jäste, skulle jag ta reda på vilka ljus som var döda i elljusstakarna. Men se på 17 - vartenda ljus funkade plötsligt?? Så nu står jag med en uppsjö av extraljus, dyra och billiga. Till ingen nytta. Eller förresten, Andreas råkade välta en elljusstake lite senare så ett ljus gick sönder. Så det var bara att dyka ner i mitt hav av extraljus och hämta ett :). 

Och så har jag lagat mat. Det blev lövbiff på en bädd av purjo och tomat, och med ädelost på toppen.
Plättlätt. Man hackar purjo, skär tomat i skivor. Lägg tomaten i botten på en smord form, strö över purjohacket.
Stek lövbiffen i mindre skivor, bara helt hastigt på varje sida. Lägg på ett fat under tiden. Salta och peppra också. 
Vispa ur stekpannan sen, med ett par dl gräddmjölk med köttbuljongpulver i. Häll över tomaten och purjon. 
Lägg på några skivor lövbiff. Strö över ädelost som du skurit i mindre bitar. Nytt lager lövbiff, och mer ädelost.
In i ugnen, 225 grader i kanske tio minuter så osten smält och fått lite färg. 
Till det här hade vi potatisgratäng och haricot verts. Men potatisgratängen var helt överflödig egentligen..


När vi ätit hade jag plötsligt energi att göra iordning adventsljusstaken. Fast när jag öppnade skåpet med ljus i, dit Andreas lagt sina nyinköpta blockljus, så stängde jag igen. För där stod inte fyra _vita_ blockljus. Där stod fyra blockljus i regnbågens alla färger....åh, sötingen. Han visste inte vilken färg så han hade tagit en av varje, typ :).
Så det blir ingen adventsljusstake förrän imorgon! Men det gör inget. Nu är det ändå advent!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar