måndag 14 december 2015

Det blev indiskt idag




För ett tag sen var jag och Andreas på en indisk restaurang i Mariestad - Kingfisher heter den. En fantastiskt mysig och bra restaurang med helt makalöst god mat! Vi har varit där flera gånger förut och kommer att gå dit många gånger till :).
Den här gången åt jag Butter Chicken som jag aldrig har testat förut. Och blev förtjust! Så när jag på Zeinas matblogg (http://zeinaskitchen.se/indisk-butter-chicken/) sen såg ett recept hon lagt ut på just Butter Chicken, så var jag ju tvungen att testa!
Jag utgick från hennes recept och gjorde nästan likadant, men inte riktigt. Såhär gjorde jag: 



INDISK BUTTER CHICKEN 4-6 portioner

1 kg kycklingfiléer

Marinad:
2 dl turkisk yoghurt
1 msk gurkmeja
2 msk garam masala
2 msk kummin
1 tsk salt
saften av en lime
2 msk paprikapulver

Sås:
2 gula lökar
2 röda chili
1 bit ingefära (ungefär stor som en pingisboll eller lite mindre)
3 vitlöksklyftor
3 tomater
1-2 tsk kardemumma
2 kanelstänger
1 msk kummin
75 g smör
1 msk tomatpuré

½ tsk chiliflakes
salt
1 tsk socker
1½ + 1 dl vatten
1½ dl grädde


Rör ihop marinaden. Pensla lite i en ugnsform och lägg kycklingen på. Pensla på resten av marinaden på dem. Täck med ugnsfolie och ställ i kylen över natten, eller minst 8 timmar.
Nästa dag ställer du formen (utan folien) i ugnen på 225 grader i 35 minuter ungefär. 


Hacka grönsakerna till såsen. Smält smöret i en stor gryta. Fräs löken, vitlöken och kryddorna en stund. Tillsätt ingefära och chili (hackat, båda två). Låt dem få färg och bli mjuka.
Hacka tomaterna i tärningar och tillsätt dem i grytan. Låt stå och sjuda under omrörning i några minuter. Behövs det så tillsätt mer smör, det ska vara rätt kladdigt.
När tomaterna är mjuka, tillsätter du 1 dl vatten och låter puttra ett par minuter till.

Plocka bort kanelstängerna och häll röran i en bunke med höga kanter. Mixa med en stavmixer till en puré, och sila purén sen genom en sil ner i grytan igen.
Tillsätt tomatpuré, chiliflakes, salt, socker och vatten. Rör om och koka upp och låt puttra ca 10 minuter.

Sen lägger du i den färdigstekta kycklingen i såsen i grytan. Lägg på ett lock och låt puttra i 30 minuter till.
Häll i grädden och rör om lite, och låt puttra i ytterligare 10 minuter.

Servera med basmatiris (tillsätt gärna nån matsked kummin i riset precis innan servering, jättegott!), raita, mango chutney och naanbröd. Jag hyvlade även ett par morötter med potatisskalaren, och skar tunna gurkskivor till. Och så toppa med färsk koriander!

Fy tusan så gott!! SÅ himla gott! Gillar du indiska smaker så är det här ett måste att prova!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar