måndag 21 december 2015

En julstökig dag

Jag har ju jullov! Och då har jag tänkt att jag skulle ta det lugnt.
I morse när klockan ringde (jag brukar gå upp för att umgås med sonen lite innan han far till skolan) kände jag att det var en himla tur att jag hade jullov just idag - det hade nog inte blivit nån arbetsträning med den knoppen och kroppen jag hade då.
Så när sonen hade åkt så stöp jag i säng igen och sov till tio.

Sen tänkte jag att jorå, nu när jag ändå har kokat gröt så kan jag ju göra lite morotslåda. Det är ett måste på julbordet för mig! Den godaste av de finska lådorna.
Så det satte jag igång med. Och då kom jag även att tänka på att ajusteja - de karelska pirogerna skulle jag ju också kunna ta nu när jag ändå håller på och ugnen är på och gröten kokt och allt.
Så det gjorde jag. Och då tänkte jag att "Jamen när jag ändå håller på kan jag ju göra DUBBEL sats!.." (har vi hört den förut? ;)). 





Karelska piroger. EN av plåtarna med karelska piroger, vill säga...


Och sen tog gröten slut och jag kom på att jag ju hade tänkt mig Ris a la Malta ikväll - så det blev att börja koka mer.
Och jag ville inte lämna ett kaos i köket åt Andreas när han kom hem från jobbet, stackarn, så jag röjde undan där också.

Det hela slutade med att jag sen stöp i säng igen och grät en skvätt av trötthet innan jag somnade.
Och visst bör jag hålla på och träna min hjärna och så - men jag tror knappast att sånt här för utvecklingen framåt direkt. Jag måste lära mig av med sånt.

Planen var sen att även göra Bountybollar med sonen, men det har jag lagt på hyllan. Det räcker med att vispa grädde till Ris a la Maltan...

Och middag lagade jag ju också. Alltså, det här är matlagning som jag gillar! Jag hade ett paket fin kabanosskorv i frysen, nåt som vi köpt nån gång i fulkorgen på ICA. Det och pasta, tänkte jag. Och det blev såhär:

KRÄMIG KORVPASTA (minst 6-8 portioner)

6-700 g pasta av valfri sort
1 gul lök
ett par nävar färska champinjoner
5 kabanosskorvar
1 paket bacon

2 dl creme fraiche
1 skvätt grädde
en överbliven liten bit Kvibille ädelost
en stor näve finriven parmesan
salt, svartpeppar, chiliflakes
hackad persilja


Sätt pastavattnet på kokning. Hacka löken och skiva champinjonerna, fräs dem i smör i en gryta. Under tiden slantar du korvarna och lägger i även dem i grytan. Låt fräsa ett tag, och sen på med creme fraiche och grädde. Smula ner ädelosten och strö i persiljan. Låt småputtra medan du klipper baconet i strimlor och steker på i en stekpanna, och medan pastan kokar.

Låt baconet rinna av på lite papper. Häll av pastavattnet och blanda ihop pasta, sås och parmesan. Servera!

Middag lagad på en kvart. Toppenbra :). Dessutom kan man ju ta i grönsaker eller annat som man har över i kylen. Bra mat på rester helt enkelt!








Om nån timme börjar Bonde söker fru - alltså återblickar på de tio år som gått. Det måste jag se så klart :).
Innan dess ska jag
1. vila
2. vispa ihop Ris a la Malta

Jag kan ju förresten visa en bild från häromkvällen. Clementiner är mitt bästa julgodis, men då gick vi lite all in. Clementiner, pepparkakor med ädelost, lite finchoklad, ett glas lightmust till mig och en kopp glögg åt Andreas. 





Ha en skön kväll, allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar