lördag 19 december 2015

När det lider mot jul

Här blir det inte riktig "julafton" förrän på annandagen - för då kommer dottern och hennes pojkvän hit, och vi ska ha julfirande med dem. Inte ens då blir det helt igenom "riktig" julafton, för det blir inget julbord utan jag ska laga den där fantastiskt goda Butter Chicken som jag skrev om häromsistens! För såhär: Dan innan julafton (alltså den officiella julaftonen, 24 december) blir det ju att en tjyvsmakar på julbordet. På julaftonen äter jag, Andreas och sonen julbord (men det blir ingen julklappsutdelning, eller okdå, LITE julklappsutdelning blir det kanske..). På juldagen äter vi resterna av julbordet. Så på annandagen är man nog inte så sugen på julmat mer.... Och även dottern och hennes pojkvän ska fara runt till diverse föräldrar de där dagarna, så även de är nog mätta på julmat då :).

Men ändå finns det ju lite att göra. Jag ska laga potatislåda, morotslåda och karelska piroger. Mer köttbullar, för de jag gjorde häromdagen är det inte så många kvar av (bra betyg :)). Lite godis ska kokas. Gran ska pyntas (dock bara en liten en, i glasburk på en pall).
Men mest ska jag nog sitta och tindra framför juleljus :). Det känns lagom. För jag har jullov nu från min arbetsträning. Ett välbehövligt jullov, känner jag. Även om jag är så himla glad åt min arbetsträning eftersom den äger rum där den gör, och med de människorna som är där. Bättre kunde jag inte ha det!
Men just allt runtomkring. Att gå upp i tid, fixa alla morgonrutiner, gå till bussen i tid, åka med en massa okända människor, och sen hem igen. Det suger musten ur mig, så någon must skulle definitivt inte funnits kvar till julen om jag skulle ha jobbat i veckan som kommer också. Två veckor är jag ledig! :)

Jag har inte tagit fram något egentligt julpynt än - bara lite julish.
De här ljusstakarna köpte jag på Borreboda krukmakeri. Marianne som är krukmakare gör så himla fina grejer i lera! 


Alltså de två vita i förgrunden. Jättefina tycker jag! Och kommer ju att funka fint till påsken också, t ex - med lite videkissar formade till en manschett kanske?

Ja, manschetter förresten. Jag ville så gärna ha det till de här men absolut inte något plastigt, kitchigt. Och så var vi på julmarknad i Forsvik, och där hittade jag de här, gjorda av torkade rönnbär. Så söta!


Närbild


Ibland är kitchigt lite roligt, men jag gillar när det är lite nedtonat också. Idag gjorde jag en julgrupp som jag tycker blev rätt söt. Vi var på en secondhandbutik där jag fyndade ett par gamla kopparkastruller. I en av dem gjorde jag en julgrupp som gick i stillsamt vitt och grönt - med bara en tomte som bryter av (och ok, tre pyttesmå glänsade kulor också...). 



Nu ska jag ta en dusch och klä om, sedan ta en drink eller två - för sen ska vi gå på fest. Verkligen nästgårds, bokstavligt talat - det är hos grannen :). Vi är inbjudna på middag tillsammans med folk från trakten. Folk jag inte känner, så det blir en utmaning, men det blir roligt också! Och känns tryggt för min konstiga hjärna som lätt blir stressad. För blir jag trött så går jag plättlätt hem de 20 metrarna :D. 

Hoppas att alla får en fin lördagskväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar