torsdag 3 december 2015

Som små godisbitar

Jag har på eget bevåg infört en tradition (jaja, några veckor har det hållit i alla fall :)) att ta med fredagsfika till jobbet. Jag gillar att baka + frysen är full av bär och gris och annat + de flesta av kollegorna gillar fika = bra kombo! Ibland får de sånt som jag gjort många gånger förut här hemma, men ibland får de vara försöksdjur när jag testar nåt nytt.
Som imorgon!
Jag har bakat en saffranskaka med chokladglasyr och nöttopping. Receptet hittade jag här:
http://www.femme.se/bambi/2013/11/23/saffranskaka-med-chokladglasyr-2/



SAFFRANSKAKA MED CHOKLADGLASYR

6 ägg
200 g smör
4 dl strösocker
1 pkt saffran
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
½ dl mjölk

Glasyr:
3 dl florsocker
50 g smält smör (jag tog kanske 60-70g, det ville inte riktigt bli nån glasyr annars)
2 msk vaniljsocker
4 msk kakao
2 msk kaffe (eller ett par tsk kaffepulver plus ett par matskedar vatten)

Smörj och bröa en långpanna (jag tog en som är ungefär hälften så stor som ugnens långpanna).
Dela äggen så vitorna är i en skål, gulorna i en annan. Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Jag tärnade smöret först och mikrade bara lite så det blev lite mjukare och mer lättarbetat.
Tillsätt äggulorna en i taget och vispa mellan varje. Tillsätt sedan saffranet, och vispa ordentligt.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker, sikta ner det i smeten omväxlande med mjölken. Vispa inte nu, utan rör bara med en slev/slickepott.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner skummet i smeten (som är mer som en deg just då, men blir lagom tjock/lättflytande när äggvitorna är i).
Bred ut smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen i 30-35 minuter.
Medan kakan svalnar kan du göra glasyren, och sen bre ut den över kakan. Toppa med vad du känner för, eller inget :). 



Glasyren hade jag en gnutta mer smör i, och istället för kallt kaffe hade jag typ ett par teskedar kaffepulver plus ett par matskedar vatten.

I ursprungsreceptet så hade hon ju även toppat med fina små silvergrejer. Jag hade inga fina små silvergrejer hemma. Men jag hade en liten skål med grovt hackade hasselnötter, från häromdagen då vi hade fruktsallad här hemma och jag ville ha hackade nötter på. Så dem hackade jag lite till och toppade kakan med :). 




Son och sambo gav tummen upp för kakan. Jag får återkomma med kollegornas omdöme :).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar