torsdag 9 februari 2017

Baklust på besök

Jag som var en sån flitig bagerska förut. Jag bakade ofta flera gånger i veckan och stundtals dignade frysen av alla bakverk, och jag tog med till mina kollegor på jobbet och tyckte att bakning var ungefär det roligaste som fanns!
Den senaste tiden har jag vare sig orkat eller haft lust att baka så värst ofta.
Men idag vaknade jag och låg kvar en stund och läste Hemmets Veckotidning som damp ner i brevlådan i måndags. Och då fanns där ett recept på "Smörbullar i långpanna". Och plötsligt fick jag lust att baka! En snabb titt på vad som behövdes, och jag kunde konstatera att jag till och med hade lagom mängd hemmagjord mandelmassa i kylskåpet. Mandelmassa som annars snart skulle bli för gammal.

Så jag satte igång! Jag modifierade receptet en aning förstås, såhär blev mina:

SMÖR- OCH MANDELMASSEBULLAR I LÅNGPANNA (24 st)


25 g jäst
2½ dl mjölk, rumsvarm
2 ägg
½ dl socker
9-10 dl vetemjöl special
150 g mjukt smör
½ tsk salt

Mandelmassefyllning:
250 g mandelmassa
1½ msk socker
50 g smält smör

Smörfyllning:
150 g mjukt smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma

Pensling och garnering:
ägg
pärlsocker
hackad sötmandel

Smula ner jästen i bunken. Ha i mjölken, se till så jästen löser sig. Tillsätt ägg, socker och det mesta av mjölet. Blanda ihop. Tärna smöret (kör några sekunder i mikro om tärningarna är lite hårda), blanda smöret i degen. Häll i saltet samt resten av mjölet, kör i några minuter till en smidig deg (den ska vara lite kladdig men ändå hålla ihop). Låt jäsa under bakduk ca 1½ timme.

Under tiden kan du göra fyllningarna. Riv mandelmassan och blanda med socker och smör. Smörfyllningen gör du lika enkelt - vispa ihop ingredienserna med en elvisp.

Dela degen i två delar. Kavla ut den ena till en rektangel, lika stor som långpannan (min är ungefär 25*35 cm). Klä långpannan med bakplåtspapper, och lägg i den kavlade degen. Bre eller smula över mandelmassefyllningen.
Kavla ut den andra deghalvan något större än den första. Bre på smörfyllningen, rulla ihop som när du gör kanelbullar, och skär rullen i 24 bitar som du fördelar i formen. Låt jäsa i en halvtimme. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och hackad mandel, och grädda strax under mitten av ugnen, 200 grader, i 20-22 minuter (håll koll).

Låt svalna lite innan servering!






Mums! Jättesaftiga, supergoda! Ett glas kall mjölk till så är man i mål. Det ska jag bjuda Andreas på när han kommer hem från jobbet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar