måndag 6 februari 2017

Enklaste brödet

Idag ska jag laga en korvgryta till middag. Till det kan det ju vara gott med nybakt bröd tänkte jag (för Andreas, jag själv hoppar nog över brödet).
Dessutom tänkte jag att det kan vara mysigt för min påg att komma hem från skolan till nybakt bröd som han kan äta till mellanmål.

Jag har ett recept på bröd som jag brukar baka ibland när jag ska bjuda just på soppor och grytor. Brödet blir sådär segt och mjukt samtidigt, med lite knaprig yta. Det är dessutom enkelt att göra - arbetsinsatsen är max 10 minuter. 



ENKELT SOPPBRÖD

3 dl vatten
3 dl mjölk
½ pkt jäst 
2 tsk salt
1½ msk honung
12 dl vetemjöl special


Värm mjölken och vattnet till fingervärme. Smula jästen i en bunke, lös upp med vätskan. Ha i salt och honung, och rör sedan ner mjölet. Det blir en kladdig deg, men det är så den ska vara. Pudra över mjöl och ställ att jäsa i en timme eller två. 
Häll ut rejält med mjöl på bakbordet. Häv på degen, häll på mer mjöl och klappa ut degen lite (inte knåda). Skär bara lagom stora bitar (det blir ca 10-12 bröd) med en degskrapa, lägg dem som de är på en plåt med bakplåtspapper och sen direkt i ugnen, 250 grader i 15-18 minuter eller tills brödet är färdigt. 

Låt svalna utan bakduk. 





Så när min påg kom hem så kokade jag te åt oss och vi kunde sitta och prata lite innan han åkte iväg till sin pappi. Mysigt! 




Imorgon förmiddag är det teatime igen för då kommer min vän Kerstin och hälsar på. Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar