tisdag 14 februari 2017

En hjärtlig dag

Alla hjärtans dag blev fin!
Det började med att Wilmer bestämde sig för att vara lite extra kärvänlig mot sin mammi när vi vaknade på förmiddagen. Efter kissrunda och frukost kom han upp till mig i sängen och vi låg och gosade och lekte länge. Se så glad han ser ut!




...eller inte ;). Men jo, det är ungefär så han ser ut när han är glad. Typ precis som han ser ut när han är sur. Men han VAR glad, jag lovar!

Framåt dan kom vi oss ut lite. I helgen bar Andreas fram bänken till söderväggen, det börjar ju vankas vår och då är söderväggshäng en klassiker här hemma. Idag var det verkligen läge! Solen värmde faktiskt lite, och fåglarna kvittrade som besatta runtomkring. Och där satt jag och Wilmer och gottade oss!

Glad!


Även Blixten var på plats och solade.




Och pudeln förstås :)


Igge var också med förstås, men den bästa solplatsen hittade han inne sen när vi gick in. I soffan, vid söderfönstret....åh vad han njöt!



När Andreas kom hem hade han med sig en fin bukett tulpaner plus några geléhjärtan. Så himla gullig... Han är sannerligen den bäste Valentin man kan tänka sig!


Vi åkte och handlade lite grejer till räkmackor som jag sen svängde ihop. Fint ska de´ va´ när det är Alla Hjärtans Da´!

Och så var vi inne på systemet och köpte finvin, såhär på en tisdag och allt. Supergott var det, det rekommenderar jag verkligen! Ofta kan vitt vin bli antingen för surt eller sött tycker jag, men det här var precis perfekt. 




Och så hade jag bakat under dan också. Jag hade tänkt mig tjusiga bakelser med sockriga geléhjärtan på, men...ah, det blev inte som jag tänkt mig. Några sockriga geléhjärtan gick inte att uppbringa på ICA, så jag köpte en tub med rött pyntgelé istället och slängde på ett par hallon på bakelsen.
Grunden var en chokladrulltårta med chokladsmörkräm i. Det här med kolhydrater....det tänkte jag inte så mycket på idag ;). Nya tag imorgon. 

Men vill ni göra den här rulltårtan (och det tycker jag att ni ska, för den var verkligen god och smörkrämen väldigt krämig!) så skriver jag recept nedan. 



CHOKLADRULLTÅRTA MED CHOKLADSMÖRKRÄM

Tårtbotten:
4 stora ägg
2,25 dl socker
½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
2 msk kakao
Vispa ihop ägg och socker fluffigt. Rör ihop vetemjöl, potatismjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en skål, vänd ner i ägg- och sockersmeten (inte vispa, bara vända ner försiktigt så det blandar sig).
Häll i en långpanna med bakplåtspapper som du har smort ordentligt ända upp till kanterna. Bred ut smeten, grädda i 250 grader i ca 5-7 minuter (håll koll så ser du när det är klart!)

Ta ut ur ugnen, och vänd ner på ett annat bakplåtspapper som du har sockrat. Låt det första pappret ligga på så länge medan botten svalnar.

Under tiden kan du göra smörkräm:

200 g smör
2½ dl florsocker
4 msk kakao
2 äggulor

Kör smöret en kortis i mikron så det blir mjukt (men inte smälter). Vispa ihop med florsocker med elvisp. Sikta i kakaon, vispa igen med elvispen. Ha i äggulorna och vispa lite till.

Bre smörkrämen över den kalla tårtbottnen, rulla ihop och slå in i smörpapper/bakplåtspapper. Ställ i kylen så smörkrämen stelnar ordentligt. 

Ja, det var min Alla Hjärtans Dag!
Den är jag nöjd och glad över.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar