lördag 11 februari 2017

Loppisdag

Vi åkte iväg på loppis idag - jag, Andreas, dottern och svärsonen.
Jag kan inte nog hylla loppis som nöje. Man kan gå runt och titta på fina saker. Man kan hitta fynd som man inte ens visste att man behövde, men som man med gott samvete kan köpa om man vill eftersom det ofta är billigt, och dessutom belastar man inte jordens resurser eftersom man återanvänder.
Dagens loppis var en sån där där folk bokat bord i en stor lokal och så kommer de dit och säljer sina grejer. På somrarna speciellt, finns det ju många "fasta" loppisar också som folk har kanske i ett uthus eller i garaget. Sånt gillar jag också.
Men idag var det i alla fall "storloppis". 

Det första jag tjackade när jag precis kommit innanför dörren var ett par fina tofflor för en tjuga. 


Alltså jag går ständigt med raggsockor på mig såhär års. Jag till och med sover i raggsockor. Golven i gamla hus är ju inte kända för att vara supervarma på vintern. Men ett par tofflor är ju käckt att varva med tänkte jag :). 

Sen hann jag inte mer än några meter förrän jag hittade världens finaste broderade gardinkappa. Fina, fina små stjälkstygn, broderade av självaste tanten som stod där och sålde. 40,- för en gardinkappa, där tyget tycks vara sånt där fantastiskt gammalt lakansväv, och så det här fina broderade som måste tagit en evighet (det var en lång kappa!)... Ja, jag kunde inte låta bli. Och se så fint den passade i vårt kök!





Sen lyckades jag även få med mig matskålar med en ställning till, åt Wilmer. Han puttar omkring sina skålar jämt, hoppas att den här blir bättre.
Och så köpte vi två reflexvästar som nog funkar på Wilmer och Doris.
Sen var det nog inget mer.

Men igår var vi på Kyrkornas Secondhand i grannkommun, och då hittade jag nåt som jag tycker om väldigt mycket - ett gammalt fint täcke! Jag gillar när de är bjärta och fina. Den är tillverkad av Ekens, så fin kvalitet. Den var nytvättad och fräsch men för säkerhets skull slängde jag den i tvättmaskinen när jag kom hem. Och nu ligger den på sängen och jag ska ha den som täcke när jag vilar på dagarna. Se vilken färgklick med det blåa och de små violerna på!



30,- fick jag ge för täcket. Dessutom hittade jag en sån där bra-å-ha-grej där - en pyjamasgömma! :)
Alltså nästan som ett kuddfodral, men man lägger sin nattsärk där i så den ligger i förvar under dan. Vem klarar sig utan sånt? 15,- kostade det endast. 



Ja, loppis är verkligen grejen! Kul också när vi kan åka alla tillsammans (utom pågen, som inte är det minsta intresserad av loppis...). Ett kul sätt att umgås helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar