onsdag 28 augusti 2013

Saft, saft, hallonsaft!..

Bättre saft har ingen haft. 
Nej, sannerligen inte!

I lördags var jag, Andreas och så min lilla mamma iväg för att plocka hallon på ett ekologiskt självplock. Och OH så rart det var - långa rader med hallonplantor, stora fina hallon i precis rätt plockhöjd! :) Hallonen var av nån höstsort, och nästan lila i färgen. Och så lättplockade så min och Andreas låda blev full i ett nafs!


Dit åker vi igen, det är ett som är säkert!
För tänk så mycket man kan göra av fina hallon. Jag har bara börjat, och då har jag dels fryst in som de är - färdiga att ta ut för att t ex ha på müslin (som jag gjorde igår - åh så gott med hemmagjord müsli!)


Eller så kan man koka sylt! Sylt är så grymt enkelt att koka själv, och det tar ju ingen tid alls. 
Hallonsylt 
1 liter hallon
500 gram syltsocker

Lägg de rensade hallonen i en kastrull, tillsätt sockret. Koka på svag värme i 10 minuter. Mosa under tiden bären med en potatisstöt. 
En stund innan har du ställt in burkarna i ugnen på 125 grader, en halvtimme behöver de vara inne för att bli steriliserade. Sen tar du upp burkarna, häller den varma sylten i dem (sylten är fortfarande rinnig, men det fixar till sig när den svalnar!) och sätter genast på locket. Klart! :)
Jag ska piffa till burkarna med fina etiketter också, men det har inte blivit av än. 

Eller - så kan man koka saft. Åååååh så gott det är med hemkokt hallonsaft! Blanda inte i nåt annat bär eller så, hallonsaft är bäst som det är tycker jag. 
Hallonsaft

2 liter hallon (färska eller frysta)
3 dl vatten
4,5 dl socker per liter avrunnen saft 
(1 krm natriumbensoat per liter saft, om man vill få saften hållbar)

Rensa hallonen. Koka upp vattnet i en kastrull. Lägg i hallonen och mosa dem med potatisstöt eller visp. 
Låt koka på medelvärme i 10 minuter. Rör om ibland. 
Sila av saften genom en finmaskig sil. Tryck lite med en slev och vänd runt det som blir kvar i silen, så att all saft kommer med. 

Mät hur mycket saft det blev och häll tillbaka i den rengjorda kastrullen. Tillsätt sockret, och låt saften bli varm så att sockret löser sig (tar bara några minuter). 
Om du vill ha i natriumbensoat, rör i det i lite av saften, och blanda sedan i det i övriga saften. 
Häll upp i rena flaskor och korka igen direkt. Låt svalna helt, och sen förvaras det svalt och mörkt. 
Om du inte vill ha i natriumbensoat går det att frysa in saften i en burk och sen skrapa ur den isiga saften när man vill ha. Eller så kan man dricka upp saften inom kort, vilket vi satsar på med den här provomgången. Det blir nog inte svårt, för den är kalasgod! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar