söndag 18 augusti 2013

Sega hallonrutor

Idag blev jag sugen på att baka. Jag är lite svag för bakverk med bär i - det söta vägs upp av bärens syrlighet, det tycker jag är himla gott!
Så idag bakade jag sega hallonrutor. Jag har tänkt att åka och plocka hallon på självplock, men tills dess fick det duga med frysta hallon. 



Sega  hallonrutor

200 g smör
4 ägg
6 dl vetemjöl
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
en liten påse mandelspån eller mandelhack
500 g hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en ganska stor kastrull. Under tiden kan du smörja och bröa en långpanna - jag tog den stora ugnsplåtlångpannan. 
Låt smöret svalna några minuter. Rör sedan i ägget, mjölet, sockret och vaniljsockret. Häll ut smeten i långpannan, bred ut den. Strö över hallonen och mandeln, och så in i ugnen ungefär 40 minuter (eller tills kakan fått fin färg, håll koll!). 

När kakan svalnat pudrar man över florsocker och skär i fina små rutor. Klart! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar