fredag 16 augusti 2013

Än är det sommar kvar säger mor!

Nog har man börjat längta efter lite höstig mat nu - husmanskost, rejäla stekar, mustiga grytor och vitlöksdoftande soppor. 
Men än är det lite sommar kvar, säger jag. Och ställde mig idag och lagade ängamat!
Ängamat...bara ordet. Det är somrigt och lätt och fräscht. Och så är det lättlagat!


Egentligen är det ju godast med primörer på försommaren. 
Men frysta grönsaker är inte fy skam det heller. Det körde jag med idag, det var bekvämt och enkelt. 

Min ängamat gör jag såhär:
Jag skrubbade några färskpotatisar och skar dem i mindre tärningar, typ 2*2 cm. Under tiden kokade jag upp grönsaksbuljong, som jag sen slängde potatisarna i och lät dem koka en stund. Under tiden fräste jag på hackad gul lök (färsk, från Hultängen!) som fick bli mjuk men inte hann få färg. Sen hällde jag i påsgrönsakerna (Sommargrönsaker heter blandningen) i buljongen och potatisen. Hällde på en skvätt grädde jag hittade i kylen, plus lite mjölk så det blev en lagom soppa. Lät koka en stund, och så i med löken och lite hackad gräslök. En klick smör i det hela, smaka av med salt och peppar, och så var det klart!
Lite vitlöksbröd till det. En finfin middag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar