tisdag 20 augusti 2013

Smörgåsgurketillverkning pågår!

Åh så jag har längtat! Jag har varit så himla sugen på att börja lägga in gurkor, göra rödlökschutney, koka sylt och saft och försöka mig på olika marmelader. Det har bara liksom inte passat in förrän idag!
Jag åkte och köpte fina burkar och krondill och senapsfrön och kartong att göra etiketter av och en penna att skriva med på mina egenhändigt gjorda etiketter...ja, skadeva så skadeva! :) Jag går "all in" med min gurkinläggning. Hampasnöre glömde jag köpa, det får jag göra imorgon. Ingen panik, gurkorna ska ju stå ett dygn innan jag ska lägga dem i burkar.

Men vilket sammelsurium av recept! Jag tänkte först ge mig på det jag fick hos Hultängens gårdsbutik - men så blev jag osäker på hur jag skulle göra, så då tänkte jag att jag testar nåt annat recept så länge - jag lär ju göra mer gurka sen ändå!
Jag vet att grannen har ett finfint recept (jag fick en burk av hennes gurka för ett tag sen, ÅH så god!). Men hon jobbade, så det receptet kunde jag inte få för stunden.
Och på nätet är alla recept helt olika. Till slut fick jag bara ta ett i högen. Men jag gjorde bara en liten omgång, jag får väl prova mig fram :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar