söndag 18 augusti 2013

Enkelt och gott

Dagens middag blev pastagratäng. Jag hittade ett recept på nätet som hette "Symöteslåda", av någon outgrundlig anledning. Men jag gjorde om receptet lite, så nu heter det kanske...ah...pastagratäng :).

Den blev faktiskt väldigt god och krämig. Jag gjorde så mycket så det blev två stora formar - en gick åt till middag idag plus en matlåda till min mamma. En ska vi äta imorgon.


Såhär gjorde jag:
7-800 g kassler
4 dl ärtor/majs/paprika-blandning
3 dl grädde + 3 dl mjölk
en liten purjolök
3-4 dl riven ost
1 msk dragon
salt, grovmalen svartpeppar
1 paket fjärilspasta
'
Koka fjärilspastan halvklar. Under tiden, strimla kasslern och hacka purjon. Fräs kassler plus purjo plus grönsaksblandning i några minuter. Krydda med dragon, salt och peppar. Häll på mjölk och grädde. Häll pastan i en jättestor eller två mindre smorda ugnsformar. Häll på kassler- och grönsaksröran över, rör om så allt blandas. Strö över riven ost, och så gratinerar du i ugnen på 250 grader tills osten fått fin färg.

Vi åt med en enkel sallad. Jätteenkelt och jättegott! :) Ett perfekt recept på vardagsmat som ska gå fort och lätt. Här tog arbetet kanske bara...en kvart?










1 kommentar: