torsdag 22 augusti 2013

Kiwimarmelad

För nån vecka sen var det fruktfrossa på ICA - en massa olika frukter såldes för 10,-/korg. Jag köpte både plommon och kiwi, och plommonen gick åt. 
Men av nån märklig anledning blev kiwisarna liggande. Det åts bara nån enstaka. 
Idag upptäckte jag att de snart inte kommer att vara så smaskiga längre, så jag gjorde slag i saken och använde dem till kiwimarmelad! :)
Det här är nåt alla borde testa. För det första är kiwi ofta väldigt billigt i affären - det är ju ofta de kostar typ 10 kiwisar för 10 kronor eller så. För det andra är det kvickt gjort att koka kiwimarmelad - det tar typ en kvart-tjugo minuter inalles. För det tredje är det roligt och blir fint :). 

Jag har kollat runt på olika kiwimarmeladrecept, men som vanligt gör jag i slutänden en egen variant. Såhär är min kiwimarmelad:

7 st kiwi
1 citron
lite drygt 1½ dl syltsocker
en vaniljstång

Skär kiwina i halvor, gröp ur fruktköttet och skär i mindre bitar. Tvätta av citronen och skala den med potatisskalare. Hacka skalen i pyttetunna strimlor. Lägg alltihopa (kiwi + citronskal) i en kastrull och pressa i saften från citronen. Häll i sockret och lägg även dit vaniljstången. 
Sen kokar du hela alltet i tio minuter. Rör om då och då med en ballongvisp som du kan mosa frukten med lite till. Skumma av. 
Häll upp på varma burkar, skruva på locket och ställ svalt för kylning. Klart! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar