torsdag 15 augusti 2013

Grönt är skönt!

Idag har jag gjort ett väldigt roligt jobb - jag har besökt och skrivit om en gårdsbutik! Hultängens gårdsbutik heter den, och finns utanför Töreboda. Där odlas en massa grönsaker, och så har de även höns som lägger ägg som sen säljs i butiken. 
Med mig hem följde en hel kasse med grönsaker som jag bara inte kunde låta bli att köpa - drygt två kilo västeråsgurka, plus slanggurka, sallad, lök och morötter. Finfina grönsaker, uppväxta utan en massa gifter och annat jox - och inte fraktade alls, förutom från gårdsbutiken hem till mig :). 


Och dagens middag? Ja, det var inte mycket ork i lantlollan när jag kom hem från jobbet. Men jag lagade till en fin finsk rätt - makaronilåda! Jag vet, jag vet, makaronilåda finns i Sverige också. Jo. Men inte som den finska.
Finsk mat är brun. Den är kärv och stram. Kryddor existerar inte, förutom salt. Men så är den också jättegod, och smakar barndom :). Ibland blir jag också lite trött på allt finlir i matlagning - det ska vara den ena kryddan mer exotisk än den andra, det är komplicerat och det är svårt. Finsk mat är enkel, rakt på sak, inga krusiduller.
Såhär gör man finsk makaronilåda (eller makaroonilaatikko, som det heter på riktigt):

Fräs ett halvt kilo köttfärs (kan vara bland- eller nötfärs, vilket som). Salta. 
Koka ca 7-8 dl makaroner (idealmakaroner, vanliga små) i saltat vatten några minuter tills de är halvklara. Häll av i durkslag.
Smöra en stor gratängform. Häll i makaroner och köttfärs, rör om. Vispa ihop ett par-tre ägg samt 4-5 dl  mjölk. Salta lite, och så häller du det över makaron- och köttfärsblandningen. Ingen ost eller annat fluff - in i ugnen med det bara, ca 225 grader tills det blir fin färg på ytan (kanske 20 minuter?..) och äggstanningen har stannat. 
Äts med rårivna morötter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar