fredag 7 april 2017

Mandeltorsk - att älska eller hata

De flesta har nog fått smaka på mandeltorsk i skolan. Som jag upplevde det så antingen älskade man det eller hatade det.
Själv ÄLSKAR jag mandeltorsk! Jag har ett superbra recept på det HÄR. Problemet för mig med det receptet är bara pankoströbrödet - fullt med kolhydrater.
Så häromdagen gjorde jag om receptet lite, för att testa. Såhär:

MANDELTORSK utan ströbröd (8-9 portioner)


3 paket fryst torsk (400 g/styck)
150 g smör
½ dl grädde
2 tsk tomatpuré
½ tsk röd currypasta
örtsalt
3-4 dl mald sötmandel
Mandelspån

Tina fisken, lägg i en rymlig ugnsform. Salta och peppra lite. 
Smält smöret i en kastrull. Häll i grädde, rör ner tomatpuré och currypasta, och krydda med lite örtsalt. Rör ner den malda sötmandeln. Ta av från värmen och låt stå ett par minuter. Rör om, och häll sedan mandelsmeten över fisken. Toppa med mandelspån. 
In i ugnen i 200 grader, ca en halvtimme. 

Till det gjorde jag en citronsås: 

CITRONSÅS

drygt 1 msk smör
ett par matskedar fiskfond
4 dl creme fraiche
2 dl grädde
saften av en citron
salt, svartpeppar

Smält smöret i en kastrull. Vispa i fiskfonden. Sen vispar du i creme fraiche och grädde, och pressar i citronen. Låt puttra på svag värme några minuter, smaka av med salt och peppar. Klart!
Egentligen ville jag ha kokt broccoli till, men upptäckte att broccoli gick inte att uppbringa i huset. Så det blev ärtor - inte så käckt kolhydratmässigt som broccoli, men gott ju, och nån gång ibland så! :)


Det här var så himla gott! Vilken festmåltid för en mandeltorskfantast som jag :).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar