torsdag 6 april 2017

Trött men nöjd

Så kom då torsdagen när jag skulle in till redaktionen och fika. Tre sorters kakor hade jag med mig, och min vän Tove som fyller år idag hade med sig tårta.
Chokladsnittarna skrev jag om häromdan. Hallongrottorna har jag inte skrivit ut receptet på än, det får jag göra nån dag.
Men så hade jag en (för mig) ny sort - Kullakakor! Det är kakor med mördegsbotten, och så nötmaräng ovanpå och en hasselnöt på toppen. Jag kände också att choklad skulle passa in där, så det hade jag på mina Kullakakor även fast det inte stod med i nåt av recepten jag googlade fram.
De här kakorna blev väldigt uppskattade! Och det förstår jag, för de VAR faktiskt goda. Gillar du nötmaräng (som det är i typ Budapestrulle) så måste du testa de här!

KULLAKAKOR 40 st

Mördeg:
400 g smör
3 dl socker
4 tsk vaniljsocker
4 äggulor
8 dl vetemjöl

Nötmaräng:
4 äggvitor
4 dl socker
200 g malda  hasselnötter

40 hela hasselnötter
50 g mörk choklad

Blanda ihop alla ingredienser till mördegen, knåda till en smidig deg. Ställ muffinsformar på plåtar.
Dela degen i 40 delar. Rulla varje del till en boll, platta till lite och lägg en bit i varje form. 

Vispa äggvitorna till nötmarängen, jag körde med elvisp. När det började skumma hällde jag i sockret lite i taget och vispade ordentligt mellan varje gång jag hade i lite socker. Allra sist vände jag ner de malda hasselnötterna i marängsmeten.

Fördela marängsmeten i muffinsformarna, ovanpå mördegen. Lägg en nöt på toppen, och sen in i ugnen 150 grader i ca 35 minuter (håll koll så de inte blir för välgräddade). 

När kakorna sen har svalnat, smälter du chokladen och ringlar över kakorna. Låt stelna. 




Eskil var med mig på mitt besök på jobbet, och hängde sen med mig hem med bussen.
Hur en timmes fikande med kära kollegor kan ta så totalt slut på en människa, det begriper jag inte! Men i vilket fall som helst så somnade jag som en stock när jag väl kom hem. Sov i över två timmar. Men fy sjutton så kul det kändes att sitta där kring fikabordet igen!

Sen var det full fart igen! För Tove, som ju fyller år, skulle komma hit på födelsedagsmiddag. Tomatsoppa skulle jag bju på tänkte jag, så den satte jag igång så den hann puttra i flera timmar. Det var en jättesimpel soppa - jag hackade en lök och två vitlöksklyftor samt två stjälkar stjälkselleri. Fräste det i olivolja, i med lite tomatpuré, och sen ett par burkar krossade tomater och en tetra med passerade tomater. Hackad färsk basilika, lite sambal oelek, salt, svartpeppar och en gnutta sötning. Så fick det koka sen, rätt länge som sagt.
Precis innan servering hällde jag i en skvätt grädde.

Till soppan serverades ostchips (riven ost läggs i små högar på plåt med bakplåtspapper, in i ugnen i 225 grader tills osten smält och börjar få färg. Sen låter man ostchipsen svalna och stelna.). Och så lite mer ost - mozzarella skuret i bitar. Och mer färsk basilika. 





Och så hade jag ett paket till Tove också. Är det födelsedag så är det!
Eftersom katter är det som hon älskar över allt annat här i världen, så fick det bli något kattrelaterat. Jag letade runt på nätet lite för nån vecka sen och snubblade över en sida med namnet Katteljén (länk om du klickar på namnet där :)).
En konstnär som heter Susann Bönnemark som även hon älskar katter (hörs ju på namnet på hennes ateljé om inte annat :D). Hon bor i Skåne och målar helt fantastiskt söta och roliga katter som man sen kan köpa på bl a muggar, kuddar och posters.
Problemet var bara att jag var orolig över om muggarna skulle hinna komma i tid. Så jag mejlade Susann och frågade om det gick att ordna. Och visst gick det! :) Susann visade sig vara väldigt trevlig och hjälpsam och serviceminded, så på bara två arbetsdagar var de hemma.

Jag har ingen som helst betald reklam på bloggen, men däremot rekommenderar jag ibland om jag stöter på nåt extra bra företag. Och dit hör definitivt Katteljén! :) Så letar du efter present till en kattälskare, titta in där!




Sen satt vi och pratade lite skit informerade varandra om saker och ting, innan det blev dags för Tove att springa till bussen.

En härlig dag! Jag är trött som tusan, men fy bubblan vilken härlig dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar