söndag 9 april 2017

Vårens första kyckling är här!

Idag är dagen för Beräknat Kläck. Flick-Ann har legat på några ägg. Antalet har varierat eftersom det har varit en del bråk bland hönsen om äggen. Om Flick-Ann gått ut för att äta lite så har någon annan lagt sig där, och så har Flick-Ann blivit vansinnig när hon kom tillbaka. Ett tag hade de tydligen delat upp äggen mellan sig, och det har varit allmänt kaotiskt kring det hela så jag har tvivlat på om det skulle bli några kycklingar överhuvudtaget. En dag t ex kom vi hem och hittade Flick-Ann liggande, badande i rabatten som om det inte fanns nån morgondag. I godan ro låg hon där medan äggen var övergivna. "Men FLICK-ANN!! Dina barn då??" frågade jag anklagande. Då var det som att hon kom på sig själv och under högljutt kacklande sprang hon till hönshuset och la sig på äggen igen. Jag har fått påminna henne ett par gånger till, och ja...alltså äggen behöver ju värmen från mammi, så jag var oerhört skeptisk till att det skulle bli några kycklingar.

Men i morse gick jag ut iförd nattsärk för att kolla läget. Och där låg det en bebis! Flick-Ann verkade oerhört nöjd med allt förutom att jag kom och störde. Men kolla så sött!!





Nu återstår att se om det kommer fler ur de andra äggen. Det kan ju hända idag eller imorgon eller i övermorgon, åtminstone.
Under tiden kan vi fundera på vad den lilla bebisen ska heta! Jag vill ju att de helst ska heta nåt med "-Ann" på slutet. Kanske Rut-Ann?
Eller har någon fler förslag? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar