söndag 24 mars 2019

Kycklingfabriken är igång!

För nån dag sen beslöt sig vår höna Flick-Ann för att hon ville ha bebisar. Vi har avvaktat lite för att se om hon verkligen menar allvar, och idag insåg vi att jodå - nog menar hon allvar. Hon hade helt gått in i sig själv i redet. Så introvert som bara en ruvande höna kan bli. I jämförelse med henne är jag ett under av social förmåga! :)
Flick-Ann ruvade ju i fjol också. Då fick hon två barn - de som idag är ståtliga tuppar och kallas (där de går båda två tillsammans, alltid...) för "Juniorerna". Det är Junior, som är en kopia av sin far Stef-Ann, och så är det Gul-Ann. Så nu har vi fyra tuppar och sju hönor, vilket är en väldigt dåligt balanserad uppdelning. Men så länge tupparna inte slåss eller gör hönorna illa så får de vara kvar.

Så idag la vi dit fler ägg under Flick-Ann. Hon hade redan två under sig upptäckte vi, och hon fick fem till. Så sju ägg allt som allt. Hon blev väldigt upprörd när jag lyfte upp henne från redet för att se vad hon hade under sig, och för att kunna lägga dit fler ägg. Hon vill inte veta av någon eller något, hon ligger bara helt platt på sina ägg och har blicken i fjärran. Tar man i henne så morrar hon. Ja, typ som jag när jag var gravid. Jag kan relatera...

Om tre veckor är det kläck, om det nu blir några små kycklingar! I början av påskveckan med andra ord. Förstå hur påskigt! Nu håller jag tummarna för att helst alla sju ägg kläcks. Åh så gulligt det vore! <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar