tisdag 5 mars 2019

Viktigaste dagen på året!

 Semmeldagen, förstås! :)
Eller ok, kanske en smula överdrivet. Men en viktig dag som förtjänar att uppmärksammas!

Så idag skulle jag redan i arla morgonstund sätta en deg, tänkte jag.
Problemet var bara att det inte fanns nån kardemumma i hela huset. Kardemumma är ju superviktigt i semlebullarna, utan kardemumma - inga semlebullar.
Som tur är så har vi snälla grannar. Jag ringde Lennart och nån timme senare (när han kommit hem igen) så stod han på trappen och knackade på med en burk kardemumma i näven. Yay! :)

Ja, och så bakade jag. Jag körde (som vanligt) med minisemlor. Många men små. 

EN VARIANT AV MINISEMLOR

25 g jäst
2½ dl mjölk
½ tsk salt
½ dl strösocker
1-2 tsk malen kardemumma
7 dl vetemjöl special
75 g smör


Lös jästen i mjölken (mjölken ska helst vara rumsvarm). Tillsätt salt och strösocker och kardemumma, rör om. Tillsätt hälften av mjölet medan maskinen går. Tärna smöret smått och mikra bara i några sekunder, och tillsätt sen smöret i degen. I med resten av mjölet, låt maskinen gå i ca 5 minuter.
Täck över bunken och låt degen jäsa i ca 1 timme.

Dela degen i 16-18 bitar. Rulla varje bit till en liten boll och lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i knappt en timme.

Pensla med vispat ägg, och strö på lite pärlsocker om du vill (jag ville :)). Grädda i mitten av ugnen, 225 grader, i ca 7 minuter (så bullarna har fin färg).
Låt svalna under bakduk.

Mandelmassan gör jag ofta själv, men idag använde jag köpt. Jag skar ut små trekantiga lock på bullarna, gröpte ur bullen lite och blandade sen urgröpet med riven mandelmassa och nån droppe bittermandelarom. Jag vispade ihop det hela med elvisp, och fyllde sen bullarna med det. Spritsa på vispad grädde, på med locket, sikta över florsocker, så är det klart!

Det är väl inget mer att säga om det. Så jag lägger upp några bilder istället:






Snart kommer Andreas hem och då blir det te och semla. Och nyss gick jag över med några till den räddande kardemumma-ängeln Lennart, så även han kan fira semmeldag och bjuda sin fruga! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar