lördag 30 mars 2019

Lite som släpar..

Jag lever och lagar mat, men har inte haft orken/inspirationen igen att blogga.
Men här kommer lite uppsamlat :)

I veckan lagade jag ugnsstekt kycklingfilé med currysås (och ris till pågarna).
Kycklingfiléerna kryddade jag med grillkrydda (eftersom min lille påg gillar det), och ställde i ugnen på 200 grader tills innertemperaturen var 72 grader. Krångligare än så är det inte!
Currysåsen gillar jag lite "chunky", med hela bitar i och lite roliga färger. Så jag hackade ett grönt äpple, en röd paprika, en liten gul lök samt en snutt purjolök (den gröna delen). Fräste i smör så det blev mjukt, tillsatte rejält med curry, lät fräsa en stund och så i med grädde och creme fraiche och lät puttra. Smaka av med salt och vitpeppar, och gärna en gnutta socker (det tar fram currysmaken tycker jag).

Servera med en fräsch sallad till.


Igår var dottern med sambo här, och då blev det kycklingfilé igen på begäran. Den här gången bakade jag in kycklingfilén i smördeg. Jag ÄLSKAR smördeg. Det gör inte Andreas, men han får väl pilla bort den då :).
Jag tillagade kycklingfiléerna först i ugnen, bara saltade och pepprade, till 72 grader. Lät dem svalna lite, och så skar jag dem i två tunna skivor. Jag vispade ihop en burk färskost med vitlök- och örtsmak, med en halv tub mjukädelost. Kavlade ut en smördegsplatta lite, la på ena halvan av kycklingfilén, smetade på av färskost- och ädelostsmeten, och la på den andra kycklingfiléhalvan. Sen slog jag in det hela i smördegsplattan, la med skarven ner i en ugnsform, och fortsatte med nästa.
Sen penslade jag de små paketen med uppvispat ägg och strödde på sesamfrön. In i ugnen på 250 grader tills de fått fin färg.

Till det serverade jag små hela, ugnsgrillade potatisar (rapsolja, flingsalt, svartpeppar och timjan på, rör om så det blandas, in i ugnen på 225 grader tills de fått fin färg) och en ädelostsås (ett par dl grädde, ett par dl creme fraiche, samt en Kvibille gräddädel som smulas i. Koka upp och vispa då och då under tiden. Smaka av med salt och svartpeppar).
Och så gjorde jag en tomatsallad som blev himla god! Små körsbärstomater i olika färger, en hackad vitlöksklyfta samt en näven färsk basilika blandades i en skål. I med en rejäl skvätt olivolja, lite vitvinsvinäger, flingsalt, svartpeppar samt flytande honung. Rör om och låt stå gärna nån timme, innan servering. Det blev supergott!




Ikväll var det bara jag och A. Och då lagade jag till en calypsogryta. Den är så himla god - lite sötstark, och idag hade jag även i koriander som gav en fin smak! Men det kan man ju utesluta om man inte gillar koriander. 


CALYPSOGRYTA

800 g fläskkött (jag använde en benfri kotlettrad, men det går ju fint med vad som... Jag kan även tänka mig att det blir gott med kyckling!)
2 röda paprikor
2 stora eller 4 små rödlökar
2 morötter
1 liten purjolök
2 dl ananasjuice
3 dl grädde
1-2 tsk sambal oelek eller röd currypasta
chiliflakes (efter behag)
salt, vitpeppar

en näve färsk koriander, grovt hackad

Strimla köttet ganska tunt. Bryn i smör. Ha i grönsakerna - strimlade paprikor, purjolök och rödlökar, och grovrivna morötter. Låt fräsa med en liten stund.
Häll på juice och grädde, tillsätt koriander, låt det hela bli varmt och krydda sedan. Smaka av med salt och peppar.

Jag serverade med kokt ris som jag blandat hel kummin i, samt lite ruccolasallad till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar