torsdag 4 april 2019

Äntligen kom jag till (ärt)skott!

Jag vet inte hur många veckor jag har varit sugen på att odla ärtskott. Jag fick ett par fina trädgårdstidningar av en kär vän, och i en av de tidningarna var det ett stort reportage just om att odla skott och att grodda. Jag lusläste många gånger, höll fingret på "Beställ"-knappen på åtskilliga nätbutiker med groddlådor och frön och grejer, men tryckte aldrig. "Jag tar det sen", tänkte jag.

Men det där SEN kom aldrig. Och jag tänkte att "Jamen, lite ärtskott kan jag ju ändå fixa, det är ju superenkelt!". Men icke. Jag fick inte tummen ur. Jag läste flera gånger om olika metoder, men det hjälpte inte.

Men idag! Idag åkte tummen ur med ett stort *PLOPP*, och plötsligt fann jag mig fixandes med jord och ärtor. Eller igår egentligen, då jag la ärtorna i blöt.

Två gamla sockerkaksformar, en rund och en avlång, fick agera odlingsbyttor. 2-3 cm jord i, och så på med de sedan igår blötlagda ärtorna. Trycka till lite lätt med handen, spraya över med vattenflaska, och sen var det klart.

Den runda sockerkaksformen var kanske inte superfiffig att använda eftersom fönsterbrädor ju sällan är just runda, utan avlånga. Men jag ställde den på bordet, vi får väl se om det växer däri eller inte. Ingen större skada skedd om inte, tänker jag. 






Än så länge ser det ju inte så frodigt ut :), men vi får se om nån vecka! 

På tal om sockerkaksformar så köpte jag en på auktion i lördags. En i koppar! Jag har blivit lite förtjust i koppar sen jag köpte de där två amplarna för ett tag sen. Och jag tänker mig en solgul sockerkaka i en sockerkaksform i koppar...det måste väl bli fint? Jag får testa. Det testet tänkte jag göra idag.
To be continued..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar