torsdag 25 april 2019

Superdupersaftiga chokladmuffins

Idag fick jag för mig att baka chokladmuffins. Det är nåt som Andreas pratar om ibland att han skulle vilja ha, men jag har liksom fått för mig att muffins ofta är lite tråkigt som bakverk, och även tråkigt att baka.
Men icke! De här var roliga och enkla (det är väl alla muffins egentligen :)), och de blev definitivt inte tråkiga eller torra! Saftigare chokladmuffins får en leta efter.

SUPERSAFTIGA CHOKLADMUFFINS 24 st 


150 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 dl kokande vatten
½ dl vispgrädde (ovispad)
½ dl kallt vatten

4 ägg
6 dl vetemjöl
5 dl socker

2 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 msk flingsalt


Sätt på ugnen, lägg muffinsformar i en muffinsplåt (går finfint utan muffinsplåt också, men muffinsarna blir högre och snyggare om man använder muffinsplåt).

Blanda socker, mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och flingsalt i en stor skål och ställ åt sidan så länge.

Smält smöret i en kastrull, ta av från plattan när allt är smält. Rör ner vaniljsocker, vatten (kallt och varmt) och grädde. Vispa ihop äggen i en skål och vispa sen ner dem i smörblandningen.

Häll smörblandningen i skålen med mjölblandningen, och rör om med en slickepott tills det blir en slät smet. Fyll formarna med smeten, till ca 2/3.

Grädda mitt i ugnen, 175 grader, i ca 15 minuter. Testa för säkerhets skull med en sticka så de är klara. Men låt dem inte gå för länge, då kan de säkert bli torra! 


Låt svalna lite, och pudra sen över florsocker innan servering.




Det t o m syns hur saftiga de blev! :)


2 kommentarer:

  1. Mina muffins blir alltid torra :( så detta ska jag definitivt testa! Även rabarbermuffinsen för vår rabarber är typ 1,5 m hög just nu :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa :) Eller ja, du kanske redan har hunnit testa? (Bloggerskan är inte så snabb i vändningarna med svar...)

      Radera