söndag 7 april 2019

Dagen efter dejtnajt

Jag hade en dejt igår. Det blev både vinpimpling, middag ute samt bio. Och han hängde även med mig hem! *yay*
(Ev följde han med mig hem eftersom han också bor här :D...men ändå).
Och vi hade det jätteskoj och vinet var gott och maten var god och filmen var...otäck. Eller, det jag såg var bra. Men typ halva filmen (vi såg "Jurtjyrkogården") antingen blundade eller kisade jag. För den var rätt ruskig. Och det hjälpte inte ens att blunda/kisa, jag lyckades ändå få hjärtklappning som höll i sig ända tills vi kom hem och jag skulle sova. Jag är onekligen lite lättskrämd...

Idag hade jag tänkt göra det här: koka kalops till middag. Och inget mer. Bara vila och ta igen mig eftersom gårdagen var så intensiv.
Men så när jag låg i sängen och småsov och slösurfade på förmiddagen så fick jag en vision - jag kom på en tårta som jag väldigt gärna ville baka! Det skulle vara chokladbotten, och mellan lagren skulle det vara en blandning av mosad banan, krossad ananas och lite vispgrädde. Ovanpå skulle det vara grädde, samt hallon med gelé.
Jag vet ju att jag är långt ifrån bra på tårtor. Tittar en i bakbloggar och sånt nuförtiden så är tårtor mer av konstverk. Ibland tänker jag att smaken kanske kommer i andra hand för en del. Jag själv föredrar lite enklare tårtor, typ en hembakt jordgubbs- och gräddtårta i all sin enkelhet. Så himla gott!
Och jag gör hemskt sällan tårtor. Det blir liksom inte av.

Men idag, då blev det av. Den blev ungefär som jag tänkt mig - hemmagjord och lite ful till utseendet. Smaken har jag inte testat än, vi tänkte ta lite fika om en stund.
Men såhär ser den ut:



Ja, ni ser. Inte så proffsig. Jag har inte ens en anständig sprits - jag tog bara en gammal spritstyll jag hittade, klippte ett hål i hörnet på en fryspåse som jag fyllde med grädde, och så körde jag. Så vad ska en förvänta sig.
Men i alla fall, jag gjorde en tårta :). Det var roligt!


Och kalopsen, den blev också av! Varför gör jag inte kalops oftare? Det är ju så gudagott och inte alls svårt! 




Sen måste jag ju också rapportera om mina ärtskott som jag skrev om häromdan. Se, nu har det börjat komma små bebisar på dem! Det händer nåt!



Det här ska bli roligt! Det känns ju som att det blir ganska mycket ärtskott, jag kunde liksom inte hejda mig när jag ändå höll på. Men jag har läst att man kan göra ärtskottspesto, så det ska jag nog testa om jag lyckas driva upp de här små rackarna till anständig storlek. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar