lördag 13 april 2019

En riktigt god fiskgryta

I torsdags lagade jag fiskgryta. Jag gör ju då och då en laxsoppa som är lite lik den här (som jag nu gjorde för första gången), men det är ändå flera skillnader.
Grytan blev supergod! Och inte blev den otäckare av att jag hade bakat mina smörgifflar tidigare på dan, så vi kunde äta dem till grytan :). Smörgifflarna hittar du receptet på HÄR. Testa dem! De är gudomligt goda!

Fiskgrytan gjorde jag såhär:

KRÄMIG FISKGRYTA med vitt vin och fänkål
400 g torskfilé (går finfint med frysta torskblock)

400 g lax (jag tog chumlax, som ju inte är någon lax egentligen men smakar liknande)
1 fänkål
1 stor palsternacka
1 stor rödlök

2 vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
3 dl mjölk
3 dl grädde
en rejäl skvätt fiskfond
ett par nävar cocktailtomater
en kruka färsk dill
3-4 msk maizena
smör
salt, svartpeppar, vitpeppar

Tärna fänkål och palsternacka ganska smått, hacka rödlök och vitlök. Fräs dem i smör i en stor gryta, inte så de tar färg men så de blir mjuka och glansiga.
Häll på vinet, och när det har kokat upp så häller du på mjölk, grädde och fiskfond. Låt puttra på medelvärme i ca 10-15 minuter, tills palsternackan och fänkålen är ganska mjuka (men fortfarande har en aning tuggmotstånd). Under tiden kan du tärna fisken, och sen lägger du i den i grytan. Hacka dillen och lägg i också, samt cocktailtomaterna.
När det kokar igen har du i maizena, rör om och låt puttra nån minut. Ha i mer maizena om du vill ha en tjockare konsistens.
Smaka av med salt, svartpeppar och vitpeppar. Låt svalna i några minuter, servera gärna med lite mer dill på.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar