torsdag 4 april 2019

Koppar är grejen

Ja, faktiskt! Sen får trendgurusarna säga vad de vill (det var någon som sa nyligen att koppar är inne igen, men...ah, jag vet inte, för sen verkade det som att det inte var det?..)

I alla fall, på auktionen i lördags ropade jag som sagt in en sockerkaksform i koppar. I samma utrop var det med en rätt så stor koppargryta, eller ja - fem liter eller nåt? I alla fall superfin att ha blommor i till sommaren tänkte jag. Båda de fina grejerna tror jag att jag betalade 60 pix för, tillsammans.

Och idag kom så sockerkaksformen till användning! Jag bakade en enkel sockerkaka, och smaksatte med bittermandelolja eftersom den stilige mannen jag bor med gillar smaken av bittermandel.

Bara för dekoration klippte jag sen ut ett hjärta i papper och la på den färdiggräddade och lite avsvalnade kakan, och pudrade florsocker på. Dock glömde jag bort när jag skulle ta bort pappershjärtat, att det ju är florsocker även på det. Så det trillade i florsocker i mitt fina hjärta :/. Jaja. Men det blev ju lite konstnärligt.

Det här receptet på sockerkaka använde jag:


SOCKERKAKA

3 ägg (alldeles varma och färska från hönshuset)
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
100 g smör
1 dl mjölk
5-6 droppar bittermandelolja


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa formen. Vispa ihop ägg och socker så det blir luftigt. På slutet kan du droppa i bittermandeloljan.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd sedan ner blandningen i bunken. Inte vispa, bara röra ner försiktigt!
Smält smöret och häll i det i smeten. Häll även i mjölken, och rör sen försiktigt igen tills det blir en jämn smet.
Häll smeten i formen, grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Behövs det (känn med sticka) så fortsätt grädda några minuter till, och om ytan är mörk men kakan fortfarande ogräddad inuti så sätt försiktigt på lite ugnsfolie.

Låt svalna i formen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar