lördag 21 januari 2017

Brödlös hamburgare och friterade halloumistrips

När jag bjuder familjen på burgare så brukar jag baka världens godaste hamburgerbröd. De är verkligen tusen gånger godare än vilket köpebröd som helst! Receptet hittar du HÄR.

Men jag äter ju helst inte bröd, och idag var det bara jag och Andreas hemma. Så jag körde med ett stort isbergssalladsblad som "bröd", och Andreas gjorde likadant. Och vi saknade inte brödet ett dugg, helt ärligt!

Hos en jätteduktig matlagerska som kallar sig "Tjockkocken" såg jag ett tips på halloumistrips. Länk till hennes recept har du HÄR.
Det är superenkelt. Man skär halloumin i centimetertjocka stavar. Sen friterar man dem bara i en gryta, i rapsolja. Se upp så det inte blir FÖR varmt bara - jag körde först på sexan så oljan blev varm, sen sänkte jag till fyran (jag har 1-6 på spisen). Det blev precis lagom. Skulle olyckan vara framme så se till att du redan från början lagt fram ett lock, och börjar det brinna i oljan så lägger du locket på och kväver elden. INTE vatten. INTE. Då exploderar allt.
Men tar man det lugnt och försiktigt så går det fint! Ha inte fläkten på heller förresten, ifall det skulle börja brinna.

Sen är det bara att låta halloumin friteras ett par minuter så de får en fin gyllene färg. Jag la i dem med en stekspade (inte av plast!) och lyfte upp dem med densamma. La dem på en tallrik med hushållspapper på och lät rinna av.
Så supergott!! Det här är ju perfekt även som snacks om man är sugen på nåt salt. Prova!





Nu är vi proppmätta. Andreas kollar på en läskig vampyrfilm och jag kollar på ett gammalt avsnitt av Catfish. En synnerligen lugn lördagkväll. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar