söndag 15 januari 2017

Nyckeln till...

...någons hjärta? Nycken till frihet? Nyckeln till framgång?
Nycklar finns till allt möjligt.

Själv är jag ganska fascinerad av nycklar. Speciellt gamla nycklar. Jag undrar vem som haft dem, vart nycklarna har gått... Det kanske var en jätteviktig nyckel? Och nu ligger den i en låda på nån loppis.

Ja, eller så är den hemma hos mig :). Jag har inte jättemånga nycklar, men ändå. 


De här två köpte jag för ganska länge sen. Stora, gamla nycklar, dörrnycklar antar jag. Vad fina de var dessutom jämfört med dagens fula nycklar!



De här köpte jag nog i somras. Lite mindre nycklar, men kanske även de dörrnycklar? Eller till skåp eller kistor...






De här köpte jag igår. De är inte jättegamla, men i alla fall kanske 50-60 år?... De verkar vara såna typiska nycklar till stora linneskåp och så. Jag provade dem på vårt linneskåp men ingen passade.


Ett annat fynd som jag gjorde igår, förutom nycklar då :), var ett litet kakfat i pressat glas, på fot. Alldeles lagom stort om man bara är två som fikar, det får plats ett par kanelbullar och ett par kakor :).
På bilden la jag på några ägg (från våra höns såklart, nu när de äntligen kommit igång lite med äggeriet..) för att visa på storleken lite.





30,- fick jag pröjsa för det fina lilla kakfatet! Hoppas att jag snart får anledning att använda det. Tills vidare får det stå på köksbordet och se fint ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar