fredag 6 januari 2017

En massa gott

Det känns som att jag har slarvat lite med kolhydrater på sistone.
Men idag har jag varit redig!
Det fåniga är att det egentligen är jättegod mat när jag är redig. Varför jag inte alltid är redig är för mig en gåta.


Idag kändes det väldigt trist dessutom eftersom jag inte hade orken att delta i en lunch ute på restaurang, med människor som jag så gärna velat träffa. Jag vet att jag inte ska, men jag FÅR dåligt samvete när jag inte kan vara med. Så himla trist.
Men vi åt gott hemma istället... (och sällskapet har varit trevligt, men jag hade som sagt gärna träffat de andra också :/..)

Till brunch idag gjorde jag kesoplättar.

KESOPLÄTTAR ca 20 st

500 g keso
5 ägg
1-2 msk fiberhusk
vaniljpulver efter smak
en gnutta salt

Blanda allt i en skål. Mixa med en stavmixer. Låt stå ungefär fem minuter. Smeten ska vara lite tjock, men blir den FÖR stabbig så blanda i lite grädde eller mjölk.

Stek i plättjärn, i lite smör, på mellanvärme. Låt få ordentligt med färg på undersidan innan du vänder och låter andra sidan få färg också.

Till det serverade jag blåbär och grädde. 



Dagens middag blev ostpizza. Alltså pizza med bara ost som botten. Låter kanske lite stabbigt, och det är det också :). Men så himla gott!

Man hyvlar bara ost och lägger i en fyrkant på ett bakplåtspapper på en plåt. Dubbla lager brukar bli lagom.
Sen in i ugnen på 200 grader i 6-8 minuter, tills osten smält ordentligt. Då tar man ut plåten och låter osten stelna ordentligt innan man lägger på det man vill ha på sin pizza. Idag ville vi ha kebabpizza, så jag la på pizzasås. Man kan ha bara chilisås eller tomatpuré, men jag gjorde riktig pizzasås. Såhär:

Skala och hacka en liten gul lök, samt 1-2 vitlöksklyftor. Fräs i olja en stund så det blir mjukt. I med ett par matskedar tomatpuré, rör runt och låt fräsa i nån halvminut, och sen i med ett paket krossade tomater. 
Krydda med grovmalen svartpeppar, chiliflakes, ett par teskedar socker (viktigt!) samt ganska mycket oregano. Smaka av med salt. Låt puttra en stund.

Sen hade jag även på färska champinjoner och färsk tomat, och strimlad mozzarella (ja, mycket ost ska det vara :)).
In i ugnen igen, den här gången på ca 250 grader tills mozzarellan smält ordentligt och kanterna har fått pyttelite färg. 


Sen la jag på kebabkött som jag stekt, samt lite färska spenatblad (eller så tar man vilken salladssort man nu vill ha). 



Till det hade vi kebabsås. 


Ja, och nu på kvällen kanske man är sugen på lite snacks. Och då, förstår ni, har vi nog världens godaste snacks! Och nyttigt till på köpet - ett par olika sorters inlagd gurka, som man dippar i hummus!
Gurkor hittar man ev. på sitt vanliga ICA. Annars finns det kanske på Willys, eller en utländsk matbutik. 
Ok, hummus innehåller lite kolhydrater. Men inga ohemula mängder, och man behöver ju inte äta det litervis direkt ;). 

Min hummus gör jag såhär: 

HUMMUS

2 fp kikärtor på tetrapack
3 msk olivolja
1 stor vitlöksklyfta (pressad)
1-2 msk pressad citron
1 msk spiskummin
1 msk färsk, hackad koriander
lite torkad koriander
salt och vitpeppar
½-1 dl vatten

Häll allt utom vattnet i en mixer. Mixa till en slät smet. Häll i vatten lite i taget tills det blir rätt konsistens. Smaka av. 

Alltså det här... Det låter ju inte som så festligt kanske, men prova!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar