måndag 11 mars 2013

Gott och blandat

Jag är en ovanligt lyckligt lottad människa, det känner jag rätt ofta. Mest med tanke på vilken familj jag faktiskt har, det är helt sjukt hur fina de är...och det är sannerligen inget sånt fejsboktrams som det kan bli ibland. Mina barn och min sambo är mig så kära så jag knappt kan prata om det utan att bli tårögd, helt på riktigt.

Sen har jag ju annan nära familj, jag har vänner. Jag har mitt hem som gör att jag blir en gammal stugsittare innan 45 år fyllda, för jag vill inte åka iväg, bara vara hemma för mitt hem är det bästa stället att vara på.

Men så har jag också ett jobb. Eller jag har många jobb. Jobb som kräver att jag har självdisciplin och är kreativ och tar tag i saker. Något som jag ibland fejlar på, men som jag faktiskt blir bättre och bättre på.
Det bästa med mina jobb är att de dels är fantastiskt roliga - till stor del väljer jag själv när och hur och med vad jag ska jobba. Jag kan anpassa jobben efter varandra, och framförallt efter när och hur mina barn behöver mig. Och till viss del också efter hur jag själv mår och känner mig just för dagen - vilken fördel!!
Nackdelen är förstås det där då att det blir väldigt ojämn inkomst. Men det blir bättre, det med. Jag lär mig.

Idag har jag jobbat. Jag har ringt en massa samtal, pratat med folk, mejlat, skrivit lite. Och så har jag lekt - för ja, det är så det känns. Men hallå, jag fick ju en ny jättefin kamera när jag fyllde år, såklart måste jag lära mig funktionerna på den! Jag måste bli kompis med den, för den ska följa med mig på jobb ibland. Då gäller det att vi känner varandra.
Så den har jag lekt lite med idag.

Som när dottern kom in med det här ägget! Ett skrynkligt ägg. Ja, ägg som kommer från våra höns är inte sådär perfekta och jämna och lika stora och exakt lika i formen. De är lite sådär hipp som happ, ibland pyttesmå, ibland stora som två vanliga ägg. Ibland helt runda, ibland avlånga som en korv. Och ibland skrynkliga - som det här :).


Barnen har två studiedagar nu, idag och imorgon. Sonen är hos en kompis och sover över, men jag och dottern tog en tur till stan för att hjälpa min mamma med en grej. Sen slank vi in på Kyrkornas Secondhand, där jag fyndade gamla fina påskkort. Kanske kan man glädja någon i påsk med ett kort? :) Fina är de ju i alla fall! Gamla kort är finast!


Jag hann med att vila lite när jag bäddat rent i sängen på eftermiddagen. Sånt här tycker en del som jobbar hemifrån är lite jobbigt - just att man blandar ihop jobb och fritid. Men jag älskar det! Jag kan jobba jätteintensivt i ett par timmar, sen kan jag bädda sängen, sen jobba intensivt igen, sen sätta en bröddeg på jäsning, sen jobba igen, sen baka ut degen, sen jobba igen, sen slänga i en maskin tvätt, sen ta ut finfina limpor ur ugnen, sen ringa ett samtal innan jag svänger ihop middagen. Jajaja, prata om kvinnofällor den som vill, den här kvinnan har inte hamnat i nån fälla i alla fall - jag _trivs_ såhär, jag vill inte ha det på annat vis :) Dessutom har jag en sambo som ändå gör mer än jag i hushållet - eller rättare sagt, han gör de tråkiga sakerna. Han städar och skurar och han torkar rent i kylskåpet, och han klipper gräs och städar hos hönsen och drar ut spisen och städar bakom och tvättar bilar och torkar av köksluckor och sånt som jag aldrig skulle komma mig för. När jag lagar mat går han efter och plockar iordning så jag får göra det jag gillar bäst - att laga själva maten! Att diska och torka av köksbänkar efter mig är inget jag gillar. Men det fixar han :). Så nej, kvinnofällegnatet kan ni spara till nån annan om tanken ens dök upp.

På tal om matlagning så kom vår granne och hyresvärd hem från Indien häromdan. Med sig till mig hade han finfina kryddor! ÅH så roligt! Det var vaniljstänger, och så var det en ask med äkta saffran (enligt paketet, jag tror på paketet :)), och så var det två kryddpåsar - en som ska funka till fisk eller kyckling, och en som funkar till kött. Det här måste vi givetvis prova nån dag framöver! De doftade i alla fall gudomligt...

Andreas och Johanna städade hönshuset idag. Här har en del av gänget kommit in efter städningen, för att gå och lägga sig för kvällen. Det är ett evigt hallå varje kväll om vem som ska få sitta bredvid Tulle (tupp, han är till höger i bild). Hönorna kivas och kliver över varandra, och Tulle pratar med dem och försöker medla. Men sen när alla är på plats så sitter de och tittar på solnedgången innan de somnar. Sött! :)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar