söndag 17 mars 2013

När man inte kan enas

Jag gillar paj. Andreas gillar inte paj. Eller han gillar paj, men inte pajdeg.
Jag gillar kyckling. Det gör inte Andreas så värst.
Jag ÄLSKAR kycklingpaj. För Andreas blir paj PLUS kyckling en ganska oattraktiv kombination.

Andreas å sin sida älskar shepherds pie.
Jag gillar inte shepherds pie så värst.

Så igår när det var paj på menyn, lagades det två olika pajer i vårt kök :).

Jag har provat några olika recept på shepherds pie, men tydligen var det här det godaste hittills. Fem av fem toasts, om man ska tro expertjuryn!
Jag hittade receptet här: http://www.ica.se/recept/shepherds-pie-3375/

Och såhär blev resultatet:



Kycklingpaj kan man ju göra på tusen olika sätt. Ibland gör jag den mustig, kryddig, med tomat och massor av vitlök och så.
Men mitt favvorecept är en mildare variant, väldigt enkel och väldigt krämig.
Såhär:

Kycklingpaj

Deg:
225 g smör
4½ dl vetemjöl
6 msk vatten

Nyp ihop smör och vetemjöl, tillsätt vatten och knåda snabbt ihop till en deg som håller ihop.
Ta hälften av degen och klä en rund springform - botten och en liten bit upp på kanten. Ställ in formen i kylskåpet.
Under tiden som den står där gör du fyllningen. Man kan använda sig av en hel grillad kyckling, men eftersom att ta ur köttet ur en hel grillad kyckling är ungefär det äckligaste jag vet så tog jag kycklingfiléer som jag lagat till i ugnen med salt, svartpeppar samt paprikapulver.

Fyllning:
1 röd, 1 grön och 1 gul paprika
2 burkar hela champinjoner
3 msk vetemjöl
3 dl kycklingbuljong
1½ dl grädde
1 grillad kyckling eller 2-3 ugnsstekta kycklingfiléer

Hacka paprikan i halvgrova  bitar. Fräs tillsammans med champinjonerna i en gryta tills paprikan är mjuk. Pudra över vetemjöl, rör om, häll i kycklingbuljong och grädde. Låt puttra en liten stund, smaka av med salt och svartpeppar. Sen tar du och delar isär kycklingköttet med två gafflar så köttet blir sådär fransigt (skär man med kniv blir det ju raka kuber, inte lika fint och inte lika gott).
Blanda i köttet i fyllningen.

Förgrädda pajdegen så den blir liiiite gyllene. Sen häller du i fyllningen, kavlar ut resten av degen så den blir lika stor som formen, lägger på locket, naggar, penslar med ägg och så in i ugnen igen tills pajen är alldeles gyllene och fin. Klart!
Men den här pajen är godast ljummen, så medan den står och svalnar kan du göra en god sallad, för det vill man ju ha till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar