lördag 23 mars 2013

Nämen hurra!!

Jag insåg idag att YAY, det är ju faktiskt läge att påskpynta! :)
Det är många som inte tycker att det är nåt att ha det där med påskpynt. Men se det tycker jag att det är! Påsken är för mig på många sätt mycket härligare än julen - påsken är mer öppen för förslag, medan julen är mer "Såhär ska det vara!".

Häromveckan hittade jag en kartong som jag uppenbarligen ropat in på nån auktion. En kartong med en massa påskpynt i!
En del var verkligen gräsligt. Som "Thomas". Vi höll på att dö av skratt när vi hittade Thomas. Se här:
Uppenbarligen ett hemmabygge. Den stora kycklingen ser ut att vara på gång att äta upp den lilla. Och bredvid - en pinne med en slags platta på. Under står med snirkliga bokstäver, "Till Thomas påsken 1980. Från Farmor o farfar"

Alltså, vad hände påsken 1980 egentligen, i ett hem någonstans i Sverige? Man kan föreställa sig. Farmor och farfar kom på besök. Thomas, typ 9 år, väntade spänt - han hade ju blivit lovad en fin påskpresent av farmor och farfar.
Och så blir det det här. En grotesk påskprydnad, som tagen ur en skräckfilm. Surrealistisk.
Hur kände Thomas? Vad tänkte han? Vad sa han? Grät han i kudden den påskaftonskvällen?

Det får vi aldrig veta. Men för att hedra Thomas har vi hans pynt stående framme nu.

Men där fanns en massa annat också! Se:
En del fint, en del fult som sagt :D En del så fult så det blev fint.


Jag plockade lite mossa ute vid stenpartiet och fixade smågrejer, som den här lilla korgen:



Och den här kycklingen var så himla söt så den kunde jag inte låta bli - dock tror jag att den kommer att falla offer för lillkissens framfart förr eller senare, där den står på fönsterbrädan i köket:


Och kolla, det här blev väl rart?? Värmeljusstaken hittade jag i mitt skåp med ljus och servetter och pyssel och annat roligt. Man kan lägga lite av varje i burken, sen har man ett lock med ljus ovanpå :). Idag blev det mossa i, med en pytteliten påskkärring och två pyttesmå kycklingar i cernitlera:


Och så påskliljor också då, givetvis...åh, de är så himla oansenliga där de ligger i lådor i affären. Kostar knappt nåt gör de heller, men när man tagit hem dem och satt dem i vatten så blir det som ett underverk på bara några timmar! :) Jag valde att sätta i syrénkvistar istället för björk. Jag är lite allergisk mot björk, kanske tål jag syrén bättre? Vi får se.



Mer påskpyntpyssel lär följa. Det är ju inte akut än :).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar