lördag 7 februari 2015

Finbesök med trerätters

Idag kom min systerdotter med familj på besök. Vi bor inte så jättelångt ifrån varandra, men i perioder så dröjer det innan vi umgås. Det är ju sådär - livet rullar på och man tänker att "Det vore ju roligt!..", men så skjuts det upp till nästa helg, och nästa och nästa och nästa...

Men nu hade vi bokat in det här sen länge. Det är nog enda sättet :)

Vi bjöd på trerätters. Det är alltid roligt att bjuda på trerätters (när orken finns, och det fanns den idag). Det blir lite festligt, och man kan sitta länge vid bordet och prata och umgås.

Till förrätt ville jag bjuda på nåt med räkor, för det vet jag att alla vi gillar. Jag har länge haft nån idé om som en "smördegsskål" som man lägger en god räkröra i, så det tänkte jag testa nu.
Jag tog färdig smördeg och tog ut rundlar med hjälp av ett glas, och la i en muffinsplåt av teflon så det täckte botten och lite upp på kanterna. Sen in i ugnen, 200 grader i ungefär tio minuter.
Tja, det blev ju inte exakt skålar. Det blev som...bollar.
Men jag lät mig inte nedslås utan tryckte helt sonika ner bulan i mitten med en gaffel, så blev det lite som en skål med trasig mitt. Men det gjorde ju inget, för där skulle ju själva röran ligga ändå :).

Röran bestod av kanske 3-4 dl räkor, en halv rödlök (fint hackad), ca 10 cm gurka som jag skar på längden och tog ur det blöta i mitten, och sen hackade själva gurkan smått. Creme fraiche, majonnäs, hackad dill samt lite pressad citron. Salt och svartpeppar.
Och sen pyntade jag med lite citron och dill. Enkelt, men det blev faktiskt rätt gott! :)





Varmrätten var en kycklingpasta som jag skrivit om förut HÄR. Funkar alltid :)
En god sallad till, förstås. 





Och efterrätten blev en dajmbrownie som jag skrivit om HÄR. Med grädde och egengjord hallonsås.




Alla blev mätta, tror jag. Och framför allt uppskattar jag att man kan ses och umgås en stund. Di är för gulliga!! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar