söndag 1 februari 2015

Mat som ingen fastnar för

En del recept som jag skrivit här i bloggen, dem har folk reagerat på och gillat, och provat, och sen till och med många gånger berättat för mig att de faktiskt testade. Sånt gör mig så glad! :) Jag vill gärna inspirera folk med "vanlig" mat. Att det inte behöver vara så jättekrångligt, även om man KAN göra det krångligt också om man vill :). För det vill man kanske ibland!

Men det här receptet som jag nu kommer att dela med mig av, det är nog inget som så många tänker "Åh, GUD så gott det verkar, det måste jag testa!".
Och det tycker jag är synd!
För vi satt verkligen bara som fallna från himmelens sky idag när middagen serverades. Den här rätten är SÅ HIMLA GOD!! Ja, jag skriker, för så god är den!
Den ser inte mycket ut för världen. Den ser rentutav tråkig ut. Det är inga fancy kryddor i, det är inget krångel. Den är brun. Den är finsk.

Men jag lovar, om du provar den här så kommer du inte att kunna låta bli att göra den igen! Alltså det är så gott så ögonen tåras och smaklökarna dansar samba, och man blir alldeles varm i hela kroppen. Det är god mat, TRYGG mat.
Det är trygga, varma smaker. Köttet är så mört att det bara smälter i munnen. Alltså, numera gör ju många (även jag) pulled pork och tycker att det är nåt nytt.
Men den här rätten är samma tanke, men den gjordes i nordligaste Finland redan i början av 1900-talet. Då fanns förstås inte så mycket kryddor att tillgå, så man fick väldigt mycket förlita sig på smaken från själva köttet. Och det gör man i den här rätten!

Så, efter alla lovord - här kommer receptet:

KARJALAN PAISTI (Karelsk stek)

1½ kg fläskkarré
2 gula lökar
salt, peppar, köttbuljongpulver (fast jag tog min egenkokta köttfond från frysen istället för buljong)
10-15 kryddpepparkorn
1-1½ l vatten


Det är allt!
Eller ja, lite smör också att steka köttet i, efter att du tärnat det i ca 2-3 cm stora tärningar. Det gör inget att det vita i karrén hänger med, putsa bara bort det allra värsta.
Sen bryner man köttet i en stor gryta (den ska gå att ha i ugnen, och den ska ha lock), tjoff i med allt bara på en gång. Inget finlir.
När köttet fått lite färg, saltar man lite. Sen i med lökarna som man hackat grovt (jag glömde löken idag, kom på det typ 20 minuter innan maten var klar och slängde i den då, men finhackad - det blev kalasgott ändå!). I med salt, peppar, köttbuljongpulver, och så vatten. Och kryddpepparkorn.
Sen på med locket och in i ugnen, 150-175 grader i minst två timmar. Gärna tre.

Ja jädrar hörni....sen serverar man med hemmagjort potatismos, och lite rivna morötter. Bara sådär. Inget mer behövs. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar