torsdag 12 februari 2015

Kyckling med currysås



När jag var liten och gick i skolan så stod det ibland "Kyckling med ris och currysås" på matsedeln i skolmatsalen. Och maten var då en blek och vattnig, smaklös kyckling, överkokt ris samt en väldigt tråkig currysås med noll smak och trist färg. 

Men sådär behöver ju inte kyckling med ris och currysås vara, om man inte vill :)

Idag gjorde jag två hela kycklingar i ugnen. Penslade bara med lite grillolja (jag var lat efter att ha bakat med Petter), och ställde in dem. 175 grader i ca 1 timme och en kvart. 

Currysåsen ville jag gärna ha lite bitar i, och både hetta, sälta, sötma och syrlighet. 
Så jag gjorde såhär: 

CURRYSÅS

1 liten gul lök
1/4 röd paprika
10 cm purjolök, den gröna änden
½ röd peppar
½ grönt, syrligt äpple
2-3 msk curry (det blev starkt, men gott)
3 dl kycklingbuljong
1 dl grädde
1-2 dl creme fraiche
salt, peppar, socker


Hacka lök, paprika, purjolök, peppar och äpple fint. Fräs i en gryta i smör, och pudra över curryn och låt fräsa lite till.
Häll på buljong, grädde och creme fraiche, och smaka av med salt, peppar och socker.

GOTT! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar