fredag 13 februari 2015

Sega små Pollysnittar

Imorgon är det Alla hjärtans dag.
Men för mig har det varit en hel Alla hjärtans vecka! För min lille (nåja, allt är relativt) påg har varit hemma och haft sportlov. Vi har inte sportat så värst mycket mer än promenad, men däremot har vi umgåtts en hel del.
I onsdags spelade vi yatzy, och så lagade vi mat ihop - makaronilåda! Han vill så gärna lära sig såna bra och (enligt honom) goda rätter så han kan laga dem när han flyttar hemifrån...jojo. Han är bara tretton än så det dröjer väl innan han flyttar hoppas jag. Kanske får han flytta ut till nån friggebod på tomten när han närmar sig 40 eller nåt ;). Hur ska mammin annars klara sig, helt utan bebisar???

Igår bakade vi pizzabullar. Nog för att det finns många såna kvar i frysen sen tidigare, men det går nog åt, och även det ville han lära sig. Så typ 65 pizzabullar blev det. Goda!

Och idag bakade vi, på pågens begäran, Pollysnittar. Polly är hans favvogodis, har varit i många år. Och att då göra sega små knäckiga snittar med Pollygodis på, ja det kan väl inte bli fel?
Och det blev det inte heller :) HUR goda som helst! De här kanske någon vill testa till imorgon, Alla  hjärtans dag?


SEGA POLLYSNITTAR

150 g smör
drygt 1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk sirap
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 påse Polly (vi tog den blåa påsen, men det väljer man ju själv :))


Sätt ugnen på 175 grader. Tärna smöret (gärna rumstempererat) och lägg i en skål. Tillsätt socker, vaniljsocker och sirap. Rör ihop mjöl och bakpulver, och tillsätt det med. Arbeta ihop till en smidig deg.
Rulla degen till ca 3 cm tjocka längder, i samma längd som plåten som du förberett med bakplåtspapper. Lägg längderna på plåten (för oss blev det tre längder).
Tryck ner Pollysar på rad på varje längd, precis intill varandra.
Grädda i mitten av ugnen ca 13-14 minuter.
Ta ut och låt svalna en liten stund innan du skär längderna på snedden, i snittar. För mig gick det enklast att skära med en degskrapa!

Låt kakorna svalna nästan helt innan du äter dem. 



Supergoda! :)

Och det bästa med den här Alla hjärtans veckan som jag har haft, är att den fortsätter. Pågen är kvar här, och på måndag kommer även dottern med pojkvän. De har varit bortresta, och de bor ju dessutom en bra bit bort så jag träffar henne sällan. Just i morse saknade jag henne massor  när jag låg och drog mig när jag vaknat.
Och på eftermiddagen kom det ett meddelande på messenger - "Jag saknar dig!". Ååååh, min lilla bejbi... <3 Jag saknar henne också, massor massor! Men på måndag får jag krama om henne igen. Min lilla prinsessa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar