måndag 23 februari 2015

Gott så det är galet och vilt

Igår lagade jag en viltgryta. Vi hade köpt hjortskav, så det brynte jag på tillsammans med en stor gul lök. Sen hade jag även i trattkantareller från frysen, grädde, buljong, svartvinbärsgelé, några krossade enbär, lite salt och svartpeppar. Och innan servering hade jag i lite frysta lingon.

Till det gjorde jag ugnsrostad delikatesspotatis. Ni vet en sån där i särskild påse, små fina potatisar som är alldeles milda och nästan lite krämiga.
Dem la jag i en ugnsform, smälte smör och hällde över, strösslade över lite torkad timjan samt flingsalt. Rörde om, och så in i ugnen, 225 grader i typ 30-40 minuter, tills potatisen var mjuk och hade fin färg. Snygga blev de, och väldans goda :)


Sallad och cornichons till. Och lingon. Tadaa, finfin söndagsmiddag med minimal arbetsinsats!






Jo, jag hann baka en kaka också. Andreas är väldigt förtjust i bittermandelsmak, så jag gjorde en mazarinkaka. Så gott som lika enkelt som en vanlig sockerkaka, men det blir lite festligare och godare :). Och saftig blir den också! Smakar nästan exakt som riktiga mazariner.


MAZARINKAKA


175 g smör
1 ägg
10 droppar bittermandelarom
1½ dl grädde
½ dl sötmandel
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver


Smält smöret i en kastrull, ställ för att svalna. Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ihop ägg, bittermandelarom och grädde i en skål. Hacka sötmandeln fint, jag använde en stavmixer. Blanda med sockret. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål.

Häll i sötmandeln och sockret i ägg- och gräddblandningen. Rör om (inte vispa).
Häll även i mjölblandningen, och vänd försiktigt ner den. Till sist tillsätter du smöret, och blandar till en jämn smet.

Häll i en smord och bröad springform, 24-26 cm i diameter.

In i ugnen, nedre delen, i ca 45 minuter.

Låt svalna lite, och vänd upp på en tallrik så undersidan kommer upp.

Blanda ihop drygt 1 dl florsocker med pyttelite vatten (man får ta droppvis, det behövs inte alls mycket) så det blir en glasyr, och bred ut den ovanpå kakan. 









2 kommentarer:

  1. Intressant Jag gjorde en riktigt god mazarinkaka för flera år sedan
    Tappade bort det receptet
    Så nu blir det en nyupptäckt
    Tack för receptet <3

    SvaraRadera