lördag 31 januari 2015

Hemmagjord kebab

Alltså, att köpa en kebabtallrik på pizzerian...visst är det gott.
Men jag kan ändå aldrig låta bli att tänka på vad det är för kött egentligen (förmodligen inte svenskt i alla fall...). Och stripsen är goda, men inte så lite flottiga. Och kebabsåsen är väl av högst blandad kvalitet på olika pizzerior.

Dyrt är det också!

Men idag, då gjorde jag egen kebabtallrik. Den blev mycket godare än pizzerians, köttet var svenskt och fint, det var enkelt som bara den att göra, och stripsen var vanliga såna i fryspåse - inte världens nyttigaste, men i alla fall bättre än friterade på pizzerian! :)
Kebabsåsen blev dessutom en superhit!
Och jag räknade ut att allt som allt kostade middagen, för oss alla tre här hemma, ungefär 80,-! Det får man ju nästan inte EN kebabtallrik för på pizzerian.

Så egentligen finns det ju ingen anledning att INTE göra egen kebabtallrik om man nu är sugen på just det :).

Köttet var vanlig svensk fläskkarré. Jag tog upp den ur frysen och lät tina så den var sådär halvtinad, då är den enklast att strimla tunt med kniv.
Sen stekte jag på strimlorna i min stora gjutjärnsgryta, och kryddade med kebabkrydda men också lite mer salt, vitpeppar och paprikapulver.

Kebabsåsen gjorde jag på en höft. Jag hade ingen gräddfil hemma, det hade jag velat använda. Men istället tog jag ett par deciliter creme fraiche, nästan lika mycket A-fil, 2-3 matskedar majonnäs, 2 msk ketchup, 1 rågad tesked röd currypasta. Och så ett par vitlöksklyftor (pressade), salt, svartpeppar, vitpeppar och lite lite socker. Jo, och så kanske en tesked kebabkrydda här med.

Stripsen i ugnen, och så lite strimlad isbergssallad, gurka, tomat och rödlök. Mums!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar