onsdag 14 januari 2015

Stekt fläsk med löksås

Vilken klassiker, va? :)

Fläsk med löksås är en riktig vinterrätt.
Men den här gången gjorde jag även fläsket från grunden. Hittills har jag rimmat skinka och fläsklägg, och nu blev det alltså stekfläsk! Jag börjar få in snitsen :)
Och jag säger det igen - HAR du minsta möjlighet, köp riktigt kött! Alltså inte fulkött från Danmark eller så. Utan fint kött, gärna närproducerat. Typ en halv gris, och så rimmar du och gör allt själv. Det blir SÅ mycket godare!!

Dock kunde fläsket ha varit liiiite saltare, känner jag. Så nästa gång ska jag utöka tiden i lagen med ett dygn.

SALTLAG TILL RIMNING AV STEKFLÄSK

4 liter vatten

225 g salt (jag tog grovt, utan jod)
125 g socker

Koka upp vattnet med salt och socker. Se till så allt löst sig, låt sedan svalna av så det blir helt kallt.

Lägg ner köttet. Om det behövs, lägg en vikt över så hela fläskbiten ligger under vatten.
Låt stå kallt/svalt i tre dygn. Jag lät den stå i två dygn, men ett dygn till kan som sagt inte skada.


Jamen svårare är det inte! Och inte hade jag nån salpeter i heller, så fläsket blev lite gråare än man är van vid. Men jag tycker att det är snyggt, när man tänker på att det är ren och fin och bra mat :)


Löksåsen gjorde jag såhär:

LÖKSÅS

2 gula lökar, hackade
30 g smör
3 msk vetemjöl
mjölk, grädde
coloritsoya
buljongpulver
ev. salt, peppar


Smält smöret i en gryta, ha i lökhacket. Låt fräsa en liten stund så löken blir glansig.
Pudra över mjölet, rör om.
Fyll på med lite mjölk åt gången, rör om hela tiden. Ta en liten skvätt grädde i det sista.
Ta i lite buljongpulver och coloritsoya, och smaka sedan av med salt och peppar.

Och har ni testat smörslungade morötter? Det är så HIMLA gott till!

Man skalar bara önskat antal morötter, skär dem i slantar eller stavar, kokar i saltat vatten tills de är mjuka (5-10 minuter). Häller av vattnet, tillsätter en klick smör samt hackad persilja, rör runt. Och så på med lite flingsalt. 

En liten kvist med romanticatomater ger lite mer friskhet i den annars lite mastiga rätten! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar