fredag 30 januari 2015

Bananbakelser

Det är ju fredag. Idag ska vi få en ny familjemedlem - lille Will-Mer som jag skrivit om tidigare ska ju komma hem idag! :)
Så lite extra festligt är det.

Så den här festliga fredagen har jag bakat bananbakelser. Jag vet inte om ni har hört talas om en bakelse som heter Schlabang? Det är som en drömtårta, men i den finns förutom smörkrämen även marsipan, samt banan. Och så gör man små bakelser av det, och på är det ofta grädde och bananer. 


Jag tycker att den där marsipanen är rätt överflödig, så jag gjorde min egen variant av Schlabang - fast den får bara heta Bananbakelse, rätt och slätt :)

BANANBAKELSE

Tårtbotten:

4 stora ägg
2,25 dl socker
½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
2 msk kakao
Vispa ihop ägg och socker fluffigt. Rör ihop vetemjöl, potatismjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en skål, vänd ner i ägg- och sockersmeten (inte vispa, bara vända ner försiktigt så det blandar sig).
Häll i en långpanna med bakplåtspapper som du har smort ordentligt ända upp till kanterna. Bred ut smeten, grädda i 250 grader i ca 5-7 minuter (håll koll så ser du när det är klart!)

Ta ut ur ugnen, och vänd ner på ett annat bakplåtspapper som du har sockrat. Låt det första pappret ligga på så länge medan botten svalnar.

Under tiden kan du göra smörkräm:

200 g smör (rumsvarmt, eller så mikrar du lite försiktigt i några sekunder)
3 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
1 äggula


Vispa ihop allt med elvisp.
Vispa även ca 2-3 dl vispgrädde.

När botten har svalnat, brer du på smörkrämen först, och sen grädden ovanpå. Sen skalar du ett par raka bananer och lägger dem längs med ena långsidan, innan du rullar ihop som en vanlig rulltårta. Skär man sedan skivor så ser det ut såhär:




Sen spritsade jag på gräddrosor på kanterna, och så skivade jag en liten gullig KRAV-banan och la slantar i mitten. Såhär: 



Och sen - sen kom nåt som jag aldrig gjort tidigare: Jag skulle göra gelé och ösa på där i mitten!
Det fanns tusen olika recept som vanligt, men jag hade ingen bananextrakt och jag hade ingen saft. Men multivitamindryck hade jag! Så då gjorde jag såhär:

Lägg två gelatinblad i kallt vatten i ca 5 minuter. Under tiden vispar du ihop 1/4 dl citronsaft, 3/4 dl vatten, 3 msk socker samt ½ dl multivitamindryck (mest för färgen, kände jag...). Sjud upp det och vispa så allt socker löser sig.
Krama sedan ur gelatinbladen och vispa ner dem i vätskan, men ta bort kastrullen från värmen först!

Sen kan du lägga kastrullen i ett kallt vattenbad så vätskan kallnar och stelnar. När det är lite snorkonsistens (usch...men ni fattar vad jag menar) så öser du försiktigt över gelén över bananerna. Då blir det såhär: 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar