måndag 26 januari 2015

Mitt i prick!!

När man som jag gärna hittar på egna recept och aldrig kan följa ett recept till punkt och pricka, så blir ju resultatet inte alltid sådär någon tiopoängare. Som igår, när jag var lite väl optimistisk med enbären....det blev ju gott, men liiiite för enbärigt så att säga.

Men idag fick jag till en sån där toppenrätt! Helt perfekt blev den, så himla god! :)

Såhär gjorde jag:

KYCKLINGGRATÄNG MED SOLTORKAD TOMAT,FETAOST OCH BASILIKA

1 kg kycklingfiléer
smör
salt, peppar

ca 1½ dl strimlade, soltorkade tomater
1 pkt fetaost
1 kruka färsk basilika

2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 kycklingbuljongtärning
1 tsk röd currypasta
salt, grovmalen svartpeppar

Skär kycklingfiléerna i ganska stora bitar (ca 4 bitar av varje filé).
Bryn dem hastigt i smöret på hög värme, i en stekpanna. De behöver inte bli genomstekta, utan bara få lite färg. Lägg över i en ugnsform, allt eftersom. Salta och peppra.

Strimla de soltorkade tomaterna och strö över kycklingen. Smula över fetaosten.

Vispa ihop grädde och creme fraiche. Smula i kycklingbuljongtärningen, klicka i currypastan, vispa ihop så currypastan och buljongtärningen fördelar sig. Smaka av med salt och svartpeppar.
Häll över kycklingen, tomaterna och fetaosten.

Hacka basilikan grovt och strö över. 





Sen in i ugnen, 200 grader i ca 20-30 minuter (kolla så det inte bränns!).

Min tanke var egentligen att servera råris till, men jag insåg alltför sent att råriset tar för lång tid att koka. Så det blev nudlar istället, och det var ett bra beslut :)
Dessutom gjorde jag en fräsch sallad till. 






Det här MÅSTE alla prova - något så vansinnigt gott blev det! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar