fredag 23 januari 2015

Små söta potatistoppar

Igår kväll tog jag fram en bit nötbog ur frysen. Min plan var att göra en burgundisk köttgryta.  Den har jag recept på HÄR. Ja, jag gjorde ju inte exakt som i det receptet. T ex var det då bog jag använde den här gången, plus rimmat stekfläsk. Och så hade jag även i tre vitlöksklyftor (grovt hackade), och så syltlök.
Annars var det rätt likt.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle ha till. Ris? Potatis? På en bild jag googlade fram hade de lagat potatismos och bjudit till, det är ju rätt vanligt. Och av det kom jag på att jag ju kunde göra små fina potatistoppar.
Jag gjorde potatismos, men istället för mjölk hade jag grädde. Och så blandade jag i ett ägg, nån deciliter finhackad purjolök, ett par deciliter riven ost. Ja, och så salt, vitpeppar och lite socker.
Sen spritsade jag ut moset i fina klickar på en plåt med bakplåtspapper, och så gratinerade jag dem i ugnen, 250 grader i kanske 10-15 minuter.
Nu blev de inte exakt så snygga som de var i min fantasi innan :). De blev lite platta, kanske skulle jag minskat på smöret i moset och istället ökat med ett ägg till. Det får jag prova nästa gång.
Men lite söta och gulliga blev de ändå! Och rätt snyggt att servera till kött eller gryta eller ja, vad man nu har. Kul alternativ till den vanliga potatisen man brukar göra!

Kokt, grön sparris satt som en smäck till. Och så lite rött vin också, att dricka till.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar