torsdag 22 januari 2015

Världens bästa pizzadeg

Ja, jag tror faktiskt att jag har hittat rätt. Det här MÅSTE vara världens bästa pizzadeg.
Den är rolig och enkel att arbeta med. Den är enkel att göra. Och så blir den sådär himla gott frasig på kanterna, precis som pizzakanter ska vara.
Hemligheten är durumvetemjöl.

Jag har skrivit om just det här receptet förr, men det skadar inte att upprepa sig om vissa saker :)



VÄRLDENS BÄSTA PIZZADEG

2 ½ dl vatten
3 msk olivolja
ett halvt paket jäst
2 dl durumvetemjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk socker
1 tsk salt


Smula jästen i en bunke. Häll på det fingervarma vattnet, rör i olivoljan samt socker och salt. Sen i med durumvetemjölet, och sen fyller jag på med vanligt vetemjöl medan jag arbetar ihop degen. När den är lagom (hellre pyttelite för lös än pyttelite för hård) låter jag den jäsa i en halvtimme - eller en timme, eller två timmar. Inte så himla noga. Bra när man kan göra iordning pizzadegen i förväg :).

Pizzasås hade vi i frysen från förra gången vi bakade pizza. Smidigt :) Men annars är mitt bästa tips: Gör din egen pizzasås! Så himla gott, gör underverk för din hemmagjorda pizza, men är inte speciellt krånglig att göra. Gör den nån dag när du inte har nåt annat för dig och frys in den sen?
Skala och hacka en liten gul lök, samt 1-2 vitlöksklyftor. Fräs i olja en stund så det blir mjukt. I med ett par matskedar tomatpuré, rör runt och låt fräsa i nån halvminut, och sen i med ett paket passerade tomater. 
Krydda med en halv tesked röd currypasta eller sambal oelek, lite buljongpulver, grovmalen svartpeppar, ett par teskedar socker (viktigt!) samt ganska mycket oregano. Smaka av med salt. Låt puttra en stund.

På pizzan har man ju sen vad man känner för. Den här gången kände jag för tomatsås, lite riven, gräddig ost, strimlad rökt skinka, lite tonfisk, tomat, köttfärsröra, mozzarella samt oregano.

Och salladen, hörni! Det klassiska är ju att göra på vitkål. Men den här gången var jag sugen på lite mer lättuggad sallad, så jag strimlade isbergssallad fint och blandade i inlagd röd paprika. Lite rapsolja, äppelcidervinäger, honung, salt och svartpeppar. Rör om noga, klart!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar