tisdag 6 januari 2015

Vegetarisk trettondag

Helgdag mitt i veckan. En ganska stillsam dag, förutom att jag har haft lite svårt att ta det lugnt som jag egentligen känner att jag borde.
Men mat måste man ju ändå ha, ursäktade jag mig med när jag ställde mig vid spisen. Vegetariskt var det idag - jag gjorde en varm couscoussallad med bl a blomkål, morötter och russin. Och så en ratatouille till det. För den som inte vet kan jag berätta att ratatouille är den mustig grönsaksgryta/-röra som funkar till typ allt!

Såhär gjorde jag couscoussalladen:

VARM COUSCOUSSALLAD

2½ dl couscous
3½ dl vatten
ett par dl finhackad blomkål
drygt en dl grovriven morot
1 dl russin

1 msk tomatpuré
1 tsk gurkmeja
2 msk hackad persilja
½ grönsaksbuljongtärning
salt


Hacka blomkålen, riv moroten. Lägg i en kastrull, häll på vattnet och lägg i buljongtärningen.
Koka upp och låt koka ett par minuter. Sen häller du i coscous, russin, tomatpuré, gurkmeja och persilja, rör om. På med locket och ställ av plattan och låt couscousen svälla ett par minuter.
Smaka av och salta ev. om det behövs.



RATATOUILLE

1 zucchini
1 gul lök
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
½ grön paprika
1 burk krossad tomat
½ dl tomatpuré
Salt, peppar, färsk eller torkad timjan


Hacka grönsakerna grovt (vitlöken ganska fint), i typ 2 cm stora bitar. Fräs i olja i en gryta i några minuter.
Blanda i tomatpurén, häll i krossad tomat.
Salta och peppra och ha i lite timjan. Smaka av!

VITLÖKSSÅS

2 dl creme fraiche
2 stora vitlöksklyftor
salt, svartpeppar






Och ok ok - jag har inte ro att bara vila nu heller. I detta  nu står en bröddeg på jäsning i köket. Det vankas bohusländska brödkakor. Jag återkommer med rapport. 


Oh, förresten - jag måste visa. Det är ju januari, hög tid för tulpaner! De här köpte vi igår: 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar