måndag 26 januari 2015

Lite väl vild smak kanske...

Igår lagade jag viltfärsbiffar till middag. Med rostade rotsaker därtill, plus rårörda lingon och lite råa grönsaker (sockerärtor samt röd paprika).
Jag gillar ju att laga mat på fri hand, och så gjorde jag nu med. Viltfärsbiffarna gjorde jag ungefär såhär:

VILTFÄRSBIFFAR


600 g älgfärs
500 g fläskfärs
1 ägg
50 g Kvibille gräddädel
lite torkad timjan
1 tsk vitpeppar
salt
ca 15 krossade enbär


Ja, alltså det här med enbären. Jag brukar tycka att det inte ger så mycket smak, men nu tog jag i med hårdhandskarna. Dels väldigt många enbär, och dels mosade jag dem med våld i en mortel så de nästan pulveriserades. Nu jäklar, tänkte jag. NU ska vi känna på enbär!

Och ja, det fick vi ju göra, med besked. Det blev lite väl mycket enbärssmak faktiskt!
Men ok, det var inte äckligt eller så...men nästa gång ska jag nog hålla igen lite ändå ;)

Jag stekte i alla fall biffarna (alla ingredienserna rörs bara ihop till en smet) så de bara fick färg på ytan och la dem i en stor gjutjärnsgryta. Jag kokade en sås till (smör, mjöl, vatten, grädde, svartvinbärsgelé, hemmagjord köttfond, tomatpuré, soja, salt och vitpeppar), och hällde över. Sen fick biffarna puttra och bli genomstekta.
Under tiden fick rotfrukterna stå i ugnen och rostas.

Gott blev det! Ja, om än lite väl enbärigt då.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar