tisdag 6 januari 2015

Nybakt till kvällsmat

Att äta nybakt bröd är inte så himla nyttigt alla gånger.
Men det är HIMLANS gott :).

Jag har länge drömt om nåt så osexigt som en kruskavel. Åh, en egen kruskavel!
Dock har jag inte kommit mig för att köpa nån.

Men i julklapp fick jag en, av mina två pågar (sonen och sambon).

Så ikväll bakade jag bohusländska brödkakor för första gången. Och jädrar i min lilla låda vilka mjuka och saftiga!!
Receptet hittade jag HÄR. Men jag minskade lite på sockret och jag använde fint rågmjöl, så såhär blev mitt recept:

BOHUSLÄNDSKA BRÖDKAKOR

100 g (2 pkt) jäst
1 dl socker
150 g smält smör
1 liter vatten
2 tsk salt
2 dl fint rågmjöl
2½ l vetemjöl


Smält smöret i en kastrull, häll i vattnet och värm till fingervärme.
Jästen smular du i degbunken, och så häller du på degvätskan och ser till så jästen löser sig.
Tillsätt salt och socker och rågmjöl medan maskinen går.
Fortsätt sedan med vetemjölet.
Låt maskinen jobba några minuter, och låt sedan degen jäsa i bunken under en duk, ca 40 minuter.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda lite. Dela den i 16 delar som du rullar till små bollar.

När du rullat sista bollen, är det dags att börja på första och kavla ut med kruskaveln till en brödkaka, ca ½ cm tjock. Lyft över på plåt med bakplåtspapper - det får plats tre kakor på varje. Nagga med gaffel eller nagg.

Låt jäsa 20 minuter, och grädda sen på 275 grader i fem minuter. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar