fredag 9 januari 2015

Semmelpremiär!

Det där med semlor alltså...
I vissa affärer och fik börjas det med semlor redan innan jul.
Och jag kan säga att jag ÄLSKAR semlor - men jag tycker ändå att nån form av ordning får det vara. Först jul, sen semlor.
Men nu har ju julen varit, så nu är det fritt fram för semlorna :) Så i morse drog jag igång semlebak.

Jag gillar minisemlor, hela konceptet kring det. De är gulliga att titta på. Ibland är man bara sugen på lite semla, och då äter man en. Och är man sugen på mycket semla kan man äta två och det blir ändå inte mer än en vanlig semla :)

MINISEMLOR ca 28 st

3 dl mjölk
1 msk kardemumma
1 pkt jäst
1 dl socker
1 tsk salt
150 g smör (rumsvarmt, i tärningar)
ca 1 liter manitoba cream


Blanda mjölk och kardemumma i en kastrull. Värm till fingervärme. Under tiden smular du jästen i degbunken.
Häll i kardemummamjölken på jästen och lös upp den. Blanda i sockret, saltet samt smöret. Fyll på med mjöl medan maskinen går.
Degen ska vara ganska lös, men smidig och inte alltför kladdig. Låt maskinen gå i 5-10 minuter extra.
Låt jäsa en timme i bunken, under bakduk.
Stjälp upp på mjölat bakbord, knåda hastigt och dela degen i ca 28 delar som du rullar till små bollar som du lägger på plåtar med bakplåtspapper på. Låt jäsa igen under bakduk, ca en timme.
Under tiden värmer du upp ugnen till 220 grader.
Pensla de små jästa bollarna med uppvispat ägg, grädda sen i mitten av ugnen ca 5 minuter. Håll koll, för det går fort på slutet!

Låt svalna. Under tiden gör du mandelmassa. För ja, mandelmassan SKA du göra själv tycker jag :). Det är inte svårt alls, det tar ingen tid, och det är så oändligt mycket godare än köpt! Plus att man kan göra som jag gjorde, helt sockerfritt.

Man mal helt enkelt sötmandel med t ex en stavmixer. Blanda i lite socker eller sötningsmedel. Häll på grädde, lite åt gången, och rör tills det blir en lagom konsistens. Smaka av och se om det behövs mer socker/sötningsmedel.
Skär ur ett lock ur bullarna och karva ur lite av innehållet, blanda i även det i mandelmassan.
Sen fyller du bullarna med massan, och spritsar/klickar över vispad grädde som du också kan söta lite om du vill.

På med locket, och så pudrar man på lite florsocker. Klart! :)

Idag när min "lille" påg kom hem så hade jag gjort klart ett helt fat med semlor som vi alla tre sen åt upp som fredagsfika. GOTT!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar