söndag 11 januari 2015

Plötsligt händer det!

Jag är hemskt glad i att köpa begagnat när jag behöver möbler och annat. Det är inte många prylar i det här huset som är köpta nya i affär - det mesta är från loppisar, auktioner, secondhandbutiker, Blocket...
För mig handlar det dels om att det är ekonomiskt riktigt. Jag tycker att det känns sjukt att kasta ut tiotusentals kronor på en soffgrupp t ex - andra får gärna göra som de vill, men för mig är det inte aktuellt, och vore inte ens om jag vore miljonär.
Jag tycker dessutom att gamla saker är mer personliga (fast allt jag har är ju inte "gammalt" - t ex sofforna, tjackade på Blocket, är helt vanliga IKEA Ektorp :)).
Men framför allt är det miljövänligt! Det är inte klokt så mycket fint som folk bara slänger!


Jag är dock hemskt glad att inte alla är som jag. För då skulle det ju inte finnas något att köpa till slut, om ingen köpte nytt ibland :).

Men idag hände det nåt som faktiskt aldrig har hänt sen jag och Andreas träffades. Det hände heller inte på många år innan det. Kan det ha varit typ -98 eller -99 som jag och exmaken köpte soffor, helt nya?.... Nåt sånt.
I alla fall - idag köpte vi en sprajlans ny möbel, jag och Andreas :)


Vi har en  hall vid köket. Där finns en hörna där vi länge har velat ha en byrå eller ett skåp. I hallen finns bara en taklampa som lyser helt omysigt jämt, så jag skulle vilja ha en fin byrå ( = förvaring) med en fin lampa på ( = mysigare belysning).

Idag var vi i stan och gled i affärer och glodde på byråar. Jag förfasades inne på MIO över priserna på möbler - hallå, SJU JÄKLA TUSEN för en fåtölj? Say WHAT??? Är folk galna??
Men ingen schysst byrå, ens till ockerpris.
Men på Jysk, av alla ställen, hittade vi en byrå som verkade både stabil och i rätt storlek och snygg. Och till ett inte HELT ohemult pris.

Så ikväll har det varit möbelverkstad i köket. Det är inte klokt hur många delar det finns i en endaste liten byrå. 





Nu står den där så fin i hallen. Men vi har inte hittat nån lampa än, och vi måste hänga om tavlorna som hängde där i hörnet. Det funkar inte att ha dem som förut nu när byrån står där.
Men sen ska jag fota!

Men det känns inte som att det kommer att bli en vana, det här - nä, om ett par veckor drar jag på auktion igen. Jag ska börja inreda mitt egna rum. Och där ska det vara fina gamla möbler. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar